Nápověda k programu SmartMEDIX®

Index nápovědy |  Index modulu
 

Aplikační server

Aplikační server (dále AS) programu SmartMEDIX® je soubor služeb, které na pozadí běhu programu vykonávají automatické naplánované úlohy, jako je např. příjem laboratorních výsledků, replikace dat mezi uzly, aktualizace číselníků, synchronizace internetového objednávání atp. Standardně AS běží distribuovaně v rámci běžně spuštěného SmartMEDIXu a to na počítači s největším ratingem (HW výkonem, pamětí, vzdáleností od databízového serveru atp.). Pokud se aplikace na tomto počítači ukončí, automaticky převezme službu aplikačního serveru jiný spuštěný SmartMEDIX v síti. Nad jednou databází běží právě jeden AS.

Je-li databáze přenesena na jiný server, aplikační server se z bezpečnostních důvodů zablokuje. Pokud je změna databázového serveru cílená, povolení běhu AS Vám na žádost provede pracovník technické podpory.

Dedikovaný AS je aplikační server, který běží pouze na vyhrazeném serveru jako služba Windows. Tento server by měl běžet nepřetržitě. Pro běh dedikovaného AS není nutné mít zakoupenou klientskou licenci, avšak je nutné mít licenční soubor vystavený na databázový server, nikoliv na zdravotnické zařízení. Tuto změnu, je-li to možné, Vám provede bezplatně technická podpora.

Dedikovaný AS je nutné instalovat s programem SmartMEDIX na zvoleném serveru. Na jednom serveru by se neměl instalovat aplikační server vícenásobně a v rámci jedné databáze by měl v síti běžet právě jeden AS.Instalce dedikovaného AS se volí při instlaci samotného programu SmartMEDIX zatržením úlohy "Instalovat dedikovaný aplikační server SmartMEDIX". Je-li SmartMEDIX na serveru instalován, lze postupovat stejně jako u nové instalace programu SmartMEDIX nebo lze stáhnout instalační balíček SmartSERVERSetup.exe v běžném umístění instalačních souborů programu SmartMEDIX.

Ze zjištného důvodu se služba AS nespouští po instalaci automaticky, ale je ji nutné ve službách systému Windows spustit nebo restartovat server. S každým spuštěním Windows se již pak služba spouští automaticky.

Dedikovaný aplikační server

Konfigurace AS se provádí automaticky a ve většině případů není potřeba nic nastavovat. V případě specifických nastavení je konfigurace uložena v registru Windows:  HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Medax\SmartSERVER.

Aplikační server se aktualizuje automaticky s aktualizací programu SmartMEDIX. Aby byla aktualizace zcela automatická je nutné povolit v Konfigurace/Aplikace/Aktualizace volby: 

Služba systému Windows hlídá běh AS a pokud dojde z nějakého důvodu k jeho ukončení nebo zamrznutí hlavního vlákna, služba automaticky AS restartuje. V případě zastavení služby se AS ukončí a předá se řízení jinému AS v síti (i standardnímu AS). Pozastaví-li se služba, AS se ukončí, ale řízení je po stanovenou dobu nadále rezervováno pro tento AS. Pokud se AS do daného limitu nepřihlásí, předá se řízení jinému AS v síti.

Není-li v registru Windows nastaveno jinak, AS se automaticky restartuje každý den ve 3h ráno.

Pokud je služba instalována na serverový systém (nebo systém instalovaný v jiném regionálním prostředí než českém), je vhodné službu spouštět pod konkrétním uživatelem, který má příslušná práva potřebná pro běh programu SmartMEDIX a připojení k databázi. Profil uživatele musí být vytvořen, země či oblast a formát data a času musí být nastaven na "české".

Připojuje-li se AS k MSSQL s použitím Windows authentifikace, je nutné přidělit práva k databázi uživateli, pod jehož účtem je služba AS spouštěna. Ve výchozí konfiguraci jde o systémový účet NT AUTHORITY\SYSTEM.

Logování běhu

Zprávy o běhu AS a případných chybách jsou logovány do souboru: C:\ProgramData\SmartSERVER\logs\error.log.

Nepodaří-li se službě spustit AS, je důvod selhání zapsaán do logu: Server exited with ERROR X (seznam chybových kódů X je uveden níže).

Chybové kódy

  1. Účet služby nemá oprávnění přístupu k DB
  2. Databázový server není dostupný
  3. Databáze není dostupná
  4. Databázový soubor je pravděpodobně poškozený
  5. Neznámý důvod chyby připojení k DB
  6. Účet služby nemá dostatečná oprvánění pro správný běh AS
  7. Databázový soubor neodpovídá verzi databázového sereveru
  8. Počet licencí byl překročen (při náběhu AS je nutné mít k dispozici volnou licenci, pro samotný běh AS už není licence potřeba a může ji využít běžný uživatel)
  9. Na serveru je nedostatek volného místa na disku
  10. Účet služby nemá dostatečná oprvánění pro posun metadat databáze
Aktualizace: 31.01.2024 11:29:32

Informační systém SmartMEDIX®

SmartMEDIX® je modulární informační systém pro zařízení v zdravotnické či sociální sféře. SmartMEDIX® nachází uplatnění v ambulancích, poliklinikách, specializovaných zařízeních, sociálních ústavech, léčebnách dlouhodobě nemocných, v oblasti prenatálního screeningu případně v zařízeních s integrovanou laboratoří.

SmartMEDIX® zahrnuje všechny běžné funkcionality zdravotnického systému jako vedení dokumentace, žádanky, vyúčtování péče na zdravotní pojišťovny, přímé platby, plánování apod. Nadto SmartMEDIX disponuje pokročilými funkcemi pro pořizování dokumentace, usnadněním mnoha úkonů použitím čtečky čárových kódů atp.
 
Při vývoji systému byl kladen maximální důraz na účelnost, intuitivnost, přehlednost a optimalizaci množství zobrazovaných informací a ovládacích prvků pro jednotlivé uživatele dle zaměření a pracovního zařazení.

Dosavadní uživatelé systému SmartMEDIX® všech věkových kategorií a různých úrovní praxe při práci s podobnými systémy potvrzují, že jim práce se systémem od počátku nečinila potíže.

Většina žádanek a formulářů vychází ze svých papírových předloh, které jsou mezi zdravotníky velmi zažité. Pro jednotlivá textová pole lze uživatelsky připravit výběrové seznamy, které pak činí pořizování žádanek velmi jednoduché a efektivní.

Aktualizace: 09.05.2018 15:10:37
Nahoru