Nápověda k programu SmartMEDIX®

Index nápovědy |  Index modulu
 

eRecept

Co je to eRecept

eRecept je recept vystavený v elektronické podobě. Lékařem vystavený eRecept je uložen do tzv. Centrálního úložiště elektronických receptů (CÚeR). Aplikace eRecept v systému SmartMEDIX umožňuje odesílat recepty elektronickou cestou do CÚeR.

Každému eReceptu je přidělen unikátní identifikátor (12timístný kód), který lékař předá pacientovi formou SMS, emailem či v budoucnu přes mobilní aplikaci (až bude SÚKLem vytvořena). Stejně tak je možné vytisknout eRecept jako tzv. papírovou průvodku, která bude rovněž obsahovat zmíněný identifikátor, na základě kterého pak lékárna vydá daný lék pacientovi.

Výhody eReceptu:

Povinnost elektronické preskripce

K 1. 1. 2019 vzniká povinnost předepisovat recepty pouze elektronicky. Tato povinnost se týká všech předepisujících lékařů, tedy i minoritních skupin (laboratorní lékaři, hygienici, epidemiologové, nepracující důchodci, lékařky na mateřské dovolené...). Z povinnosti elektronické preskripce nejsou vyjmuta žádná zdravotnická zařízení, ani pokud jde o jejich specializovanou činnost nebo velikost. Povinnost se týká i přímo řízených zdravotnických zařízení resortu Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra i Ministerstva spravedlnosti.

Zprovoznění eReceptu

Pro zprovoznění eReceptu je zapotřebí následující:

  1. Vlastnit jako lékař kvalifikovaný certifikát
  2. Podat elektronickou žádost o přístup do CÚeR (Centrální úložiště elektronických receptů)
  3. Aktivovat přístupové účty do CÚeR na Portálu pro externí identity (PEI)
  4. Stáhnout SÚKL certifikát z PEI
  5. Nastavit program SmartMEDIX

1. Kvalifikovaný certifikát

Nevlastníme-li kvalifikovaný certifikát, je nutné si jej zřídit u libovolné z následujících certifikačních autorit:

V případě jakýchkoliv dotazů kontaktujte informační centrum vybrané certifikační autority nebo si nechte vystavit certifikát námi (bližší informace na naší hotline na tel. 733 398 440 nebo e-mailu podpora@medax.cz).

2. Žádost o přístup do CÚeR

Pro samotnou aktivaci je nutné podat elektronickou žádost o registraci do CÚeR na stránkách: https://www.epreskripce.cz/pristup-k-elektronicke-preskripci. Všechny žádosti je potřeba elektronicky podepsat kvalifikovaným certifikátem, který máme naimportován v našem PC. Žádost musíme vyplnit v internet exploreru a musíme mít aktuální javu.

Stav žádosti si můžeme kdykoliv ověřit zde: https://www.epreskripce.cz/overeni-stavu-zadosti

Po odeslání žádosti nám SÚKL do několika týdnů doručí na uvedenou adresu přihlašovací údaje. Pozor: při převzetí údajů je nutné sdělit doručovatelce, že si přejeme, aby byla zaslána dodejka o převzetí na SÚKL. Dokud tuto dodejku SÚKL neobdrží, bere údaje jako nedoručené a nezaktivní náš účet. V případě nedoručení dodejky má žadatel možnost poslat elektronicky podepsané čestné prohlášení o převzetí údajů na adresu erecept@sukl.cz.

Bližší popis najdeme na stránkách: https://www.epreskripce.cz/zaciname-s-ereceptem.

V případě jakýchkoliv dotazů kontaktujte bezplatně informační centrum pro eRecept na tel. 800 900 555 nebo e-mailu erecept@sukl.cz.

3. Aktivace přístupových účtů do CÚeR

Po získání údajů ze SÚKLu je nutné provést aktivaci přístupu změnou sady přístupových hesel na Portále pro externí identity (PEI) - https://identity.sukl.cz/ . Uživatel obdrží dvě sady hesel - jednu za zařízení a druhou pro uživatele. Každá sada obsahuje dvě hesla - heslo na portál PEI a heslo pro přístup do CUeR (pro odesílání eReceptů). Je nutné provést změnu všech hesel. Pozor: změněná hesla si musíme pečlivě zapsat a uschovat. V případě jejich ztráty je nutné celý proces žádosti znovu absolvovat.

V případě jakýchkoliv dotazů se opět můžete bezplatně obrátit na informační centrum pro eRecept.

4. SÚKL certifikát

Pro stažení SÚKL certifikátu z Portálu pro externí identity (PEI) je nejprve nutné se přihlásit do PEI účtem pro zdravotnické zařízení na stránce https://pristupy.sukl.cz/ . Během přihlášení vybereme typ žádosti "Portál", do pole "Přihlašovací jméno" zadáme kód pro "Přístup zdravotnického zařízení do Portálu", zvolíme "Pokračovat", do pole "Heslo" zadáme heslo pro "Přístup zdravotnického zařízení do Portálu" a dále pokračujeme dle instrukcí uvedených v portále.

V pravé části zvolíme "Portál externích identit". Z výběrníku vybereme Portál. Poté zadáme 2x vlastní, námi vytvořené heslo a ve spodní části stiskneme "Generovat pro všechny".

Tímto se zahájí proces generování SSL certifikátu, který může trvat až několik hodin. Jakmile se tlačítko "generuji" změní na "Stáhnout" je možné tento certifikát kliknutím na toto tlačítko uložit do počítače. Následně jej, s použitím námi vytvořeného hesla nainstalujeme do počítače. Instalaci spustíme dvojklikem na uložený certifikát.

V případě jakýchkoliv dotazů se opět můžete bezplatně obrátit na informační centrum pro eRecept.

5. Nastavení programu SmartMEDIX

Certifikáty potřebné pro správné fungování eReceptu v programu SmartMEDIX se nastavují ve volbě "Konfigurace - Uživatel - Certifikáty". Zde je nutné provést následující kroky:

Import kvalifikovaného certifikátu - je-li již kvalifikovaný certifikát v programu importován, vybereme jej. Není-li, kliknutím na tlačítko "Import certifikátu" se spustí "Průvodce importu certifikátů", který provede import kvalifikovaného certifikátu do programu SmartMEDIX.

Nastavení kvalifikovaného certifikátu - nyní je nutné v záložce "Účel certifikátu" vybrat možnost "SUKL ERP (podpis)" (je možné vybrat i další možnosti - např. "Podpis dokumentů", či "VZP B2B a VZP Point"...). Následně zvolíme záložku "SÚKL eRecept" a zde doplníme LDAP UID lékaře (ve tvaru např: 2F49B9FA-E51B-42B9-9A9D-7A8946233603) a jeho heslo, které bylo nastaveno (viz. bod 2). Do pole kód pracoviště zadáme kód pracoviště z účtu zdravotnického zařízení z PEI.

Import certifikátu SÚKL - import SÚKL certifikátu opět provedeme "Průvodcem importu certifikátů". Pro import certifikátu použijeme heslo, které jsme si poznamenali (viz. bod 4).

Nastavení certifikátu SÚKL - nyní je nutné v záložce "Účel certifikátu" vybrat možnost: "SUKL ERP (šifrování)". Ostatní možnosti se ponecháme prázdné.

V případě jakýchkoliv dotazů kontaktujte bezplatně naši hotline na tel. 733 398 440 nebo e-mailu podpora@medax.cz

 Návod na vytvoření nového eReceptu je umístěn v sekci Recepty - eRecept .

 Podporované termotiskárny

eRecept je možné také tisknout na termopapír. Tisk na termopapír je rychlý a levný. Navíc je možné využít přenosné tiskárny a tisknout eRecepty mimo ordinaci přímo u pacienta.

Podporované termotiskárny:

Připravili jsme tiskové sestavy pro tisk na role termopapíru šíře 8 cm a 5,8 cm. V programu jsou obsaženy následující tiskové sestavy:

  1. eRecept - průvodka (role 8cm)
  2. eRecept - zjednodušená průvodka (role 8cm)
  3. eRecept - průvodka (role 5,8cm, šíře tisku 4,8cm)
  4. eRecept - zjednodušená průvodka (role 5,8cm, šíře tisku 4,8cm)

První a druhá sestava je určena pro tiskárnu Epson. Třetí a čtvrtá sestava je určena pro tiskárnu Cashino.

Aktualizace: 01.11.2019 09:59:58

Ambulance

Ambulance je základní modul, který umožňuje administrativní práci s pacientem. Jeho součástí jsou položky typu identifikace, anamnéza, dekurz, dokument, laboratoř případně účet.

Aktualizace: 09.03.2017 18:27:41
Nahoru