Nápověda k programu SmartMEDIX®

Index nápovědy |  Index modulu
 

Replikace dat

Replikace dat je produktem společnosti MEDAX Systems s.r.o. přímo navrženým pro informační systém SmartMEDIX®.

Použití a princip činnosti

Replikace dat slouží k datovému propojení dvou a více vzdálených pracovišť. Uživatelé každého pracoviště pracují s lokální databází. Systém zaznamenává veškeré změny dat v lokální databázi a z těchto změn sestavuje datové balíky pro distribuci na další pracoviště. Datové propojení je realizováno prostřednictvím internetu. Zprostředkovatelem výměny dat mezi pracovišti je cloudové úložiště (dále cloud). V případě internetového spojení jsou data se zpožděním v minutách přenesena na cloud a následně na ostatní pracoviště. V případě nedostupnosti internetového spojení se změny kumulují v lokální databázi a po obnovení spojení jsou odeslány na cloud. Každé pracoviště sleduje výskyt nových datových balíků z ostatních pracovišť. Pokud jsou nové balíky detekovány, jsou staženy a aplikovány na databázi daného pracoviště.

Bezpečnostní aspekty řešení

  1. V cloudovém úložišti na internetu neexistuje kompletní obraz databáze (=> nemožnost přístupu k datům a zneužití dat). Jsou krátkodobě ukládány pouze relativně malé, komprimované a šifrované balíky dat. Tyto balíky jsou po načtení ostatními pracovišti smazány.
  2. Přenos datových balíků je zajištěn zabezpečeným protokolem https.
  3. Přístup ke cloudovému datovému úložišti je zajištěn prostřednictvím individuálního účtu každého klienta zajištěného dlouhým klíčem. Nemůže tak dojít k interferenci s daty jiných klientů a účet je součástí licence k programu.

Datové aspekty řešení

  1. Vyšší úroveň zabezpečení dat. Již v případě propojení dvou pracovišť je udržována aktuální replika dat na dvou pracovištích. V případě kolapsu systému (chyba disku, smazání databáze virem) na jednom pracovišti lze operativně vytvořit databázi z druhého problémem nezasaženého pracoviště. Výhoda oproti běžnému zálohování je  v průběžném sehrávání jednoho nebo několika klonů databáze. Ačkoliv jsou běžné zálohy (v optimálním případě) vytvářeny denně, při obnovení z těchto záloh většinou dochází ke ztrátě posledních dat.
  2. Změny dat pro odeslání jsou v lokální databázi detekovány na úrovni jednotlivých atributů. Pokud například v identifikaci změní pracoviště 1 datum narození a pracoviště 2 osobní číslo, jsou tyto změny bezproblémově sehrány (jiné modely replikace často pracují s celým záznamem a může tak dojít ke ztrátě části záznamu po sehrání).
  3. Veškeré operace související s replikací dat probíhají na pozadí – práce s programem není omezena.
  4. Práce s lokální databází nabízí maximální rychlost a komfort (oproti jakémukoli vzdálenému přístupu).
  5. Pacienti mohou migrovat mezi pobočkami a vždy je k dispozici poslední stav dokumentace bez ohledu na místo vzniku.
  6. Lékaři i management mají přehled o celkovém chodu zařízení v libovolný okamžik.

Zřízení

Replikace dat je nástavbovou službou k programu. V rámci zřízení je uživateli vytvořen individuální účet na cloudovém úložišti. Dále je zdrojová databáze naklonována na požadovaná pracoviště s označením číslem: 1=hlavní pracoviště, 2=pobočka atp. Licence k programu je rozšířena o přístupové údaje k úložišti a služba je spuštěna. Zřízení služby je otázkou řádu minut (pokud jsou připraveny klony zdrojové databáze na jednotlivých pracovištích). Službu není problém ukončit a vrátit se k původnímu způsobu práce s jednou databází.

Omezení v rámci provozu v režimu replikace dat jsou minimální a jedná se o:

  1. Číselníky se aktualizují přímo pouze na hlavním pracovišti. Na ostatních pracovištích jsou aktualizovány až procesem replikace.
  2. Není možno provést zálohu dat a později obnovu – narušil by se obraz dat mezi pracovišti.
  3. Je doporučeno provádět generování dávek na hlavním pracovišti.
  4. Je doporučeno vést oddělené číselné řady na základě zařazení odloučených pracovišť do oddělení. Důvodem je, že v offline režimu není možno zajistit kontinuitu přidělování a zamezení duplicit.
  5. Je nutno průběžně spouštět SmartMEDIX na všech pracovištích (stačí 1 počítač daného pracoviště aspoň 1x týdně na několik hodin). Pokud je například notebook v replikaci používán 1x za měsíc pro návštěvní službu či závodní péči, dochází pak k nežádoucí kumulaci dat na cloudu a následná synchronizace může trvat dlouho.

Cena

Replikace dat je služba s ročním předplatným. Služba zahrnuje zprovoznění, vlastní užívání, datové úložiště na cloudovém úložišti společnosti Microsoft a rozšíření podpory o incidenty související s replikací. Zřízení služby je zdarma.

1 pracoviště/místo/databáze (zahrnuje 1 licenci) 3000 Kč ročně bez DPH
1 další licence k programu 1000 Kč ročně bez DPH
Zálohování na cloud V rámci replikace již v ceně

Modelové příklady:

Cena = Počet databází x 3000 + (PočetZdravotníků – PočetDatabází) x 1000  
Př1: 2 pracoviště 6000 + 2 zdravotníci = 6000 ročně.
Př2: 2 pracoviště 6000 + 3 zdravotníci 1000 = 7000 ročně.
Př3: 2 pracoviště 6000 + 4 zdravotníci 2000 = 8000 ročně.
Př4: 3 pracoviště 9000 + 6 zdravotníků 3000 = 12000 ročně.
Př5: 4 pracoviště 12000 + 20 zdravotníků 16000 = 28000 ročně.

Aktualizace: 28.03.2019 15:43:51

Informační systém SmartMEDIX®

SmartMEDIX® je modulární informační systém pro zařízení v zdravotnické či sociální sféře. SmartMEDIX® nachází uplatnění v ambulancích, poliklinikách, specializovaných zařízeních, sociálních ústavech, léčebnách dlouhodobě nemocných, v oblasti prenatálního screeningu případně v zařízeních s integrovanou laboratoří.

SmartMEDIX® zahrnuje všechny běžné funkcionality zdravotnického systému jako vedení dokumentace, žádanky, vyúčtování péče na zdravotní pojišťovny, přímé platby, plánování apod. Nadto SmartMEDIX disponuje pokročilými funkcemi pro pořizování dokumentace, usnadněním mnoha úkonů použitím čtečky čárových kódů atp.
 
Při vývoji systému byl kladen maximální důraz na účelnost, intuitivnost, přehlednost a optimalizaci množství zobrazovaných informací a ovládacích prvků pro jednotlivé uživatele dle zaměření a pracovního zařazení.

Dosavadní uživatelé systému SmartMEDIX® všech věkových kategorií a různých úrovní praxe při práci s podobnými systémy potvrzují, že jim práce se systémem od počátku nečinila potíže.

Většina žádanek a formulářů vychází ze svých papírových předloh, které jsou mezi zdravotníky velmi zažité. Pro jednotlivá textová pole lze uživatelsky připravit výběrové seznamy, které pak činí pořizování žádanek velmi jednoduché a efektivní.

Aktualizace: 09.05.2018 15:10:37
Nahoru