Nápověda k programu SmartMEDIX®

Index nápovědy |  Index modulu
 

Tvorba dokladů - vyúčtování položek

Faktura

Jedná se o daňové doklady, které většinou vystavujeme podnikatelským subjektům, ale i pacientům, záleží na potřebách jednotlivých zařízení.

Tvorba dokladu

Po nahrání všech požadovaných položek do účtu pacienta klikneme v horní liště účtu na tlačítko  Faktura. Otevře se nám nové okno, kde zkontrolujeme a můžeme upravit následující údaje:

Kliknutím na OK se faktura uloží mezi Doklady a zavře se. Kliknutím na Ok+Tisk se uloží a následně se nám otevře dialogové okno pro tisk. Kliknutím na Storno se doklad zruší a všechny položky zůstanou nadále v účtu, jako nevyúčtované.

Úhrada faktury

Pokud nevyužíváme modul pokladen a pokladny vedeme v jiném účetním systému, kolonka Číselná řada/pokladna se nám ve formuláři nezobrazuje a vybíráme pouze způsob úhrady. Pokud modul pokladen využíváme, musíme při úhradě dokladu hotově/kartou zvolit ještě pokladnu. Pod pokladnami se nachází zatržítko  Zapamatovat výběr. Jeho zatržením si systém zapamatuje, kterou pokladnu přihlášený uživatel použil a u dalšího dokladu ji automaticky zadá. V případě, že používáme více pokladen, například zvlášť pokladnu pro hotovost a zvlášť pro platby kartou, tak toto pole nezatrháváme!

 

Pokud při tvorbě faktury zadáme platbu bankou, faktura se bude zobrazovat jako neuhrazená, dokud v Dokladech vystavených pacienta nezadáme úhradu vybrané faktury kliknutím na tlačítko  Zaplaceno. Otevře se nám dialogové okno, kde vybereme způsob úhrady:

Částečná úhrada faktury

V případě, že pacient potřebuje část faktury zaplatit kartou a část hotově, je nejjednodušší při tvorbě faktury zadat způsob úhrady Banka a po uložení (případně i vytisknutí) pokračovat do Dokladů vystavených pacienta (přes Doklady) na tlačítko Zaplaceno.

Pokud má pacient zaplatit 580 Kč viz. obrázek výše a chce zaplatit 500 Kč kartou a 80 Kč hotově, vybereme nejdříve Kartou doklad o platbě a částku přepíšeme na 500 Kč, vybereme pokladnu a potvrdíme OK (bez tisku). Následně znovu klikneme na Zaplaceno, vybereme Příjmový doklad a systém nám sám nabídne už pouze částku, která zbývá k doplacení, v tomto případě 80 Kč. Zadáme pokladnu, potvrdíme OK a vytiskneme Příjmový doklad.

Částečné úhrady jsou možné jen v případě, že neodesíláme EET účtenky.

 

Účtenka

Jedná se o platební doklad, který vystavujeme pacientovi, pokud nevyužíváme faktury. Účtenka se vystavuje pouze při platbě hotovostí, nebo kartou. Je to v podstatě příjmový doklad a nelze ji tedy vystavit pro platbu bankovním převodem.

Tvorba dokladu

Po nahrání všech požadovaných položek do účtu pacienta klikneme v horní liště účtu na tlačítko  Účtenka. V následně otevřeném okně vybereme způsob úhrady, Číselnou řadu/pokladnu a u hotovosti doplníme údaj Přijato (automaticky se doplní údaj Vrátit). Vzhledem k tomu, že se jedná o příjmový doklad, zajímá nás pouze datum vystavení. Vše potvrdíme OK, případně vytiskneme Ok+Tisk.

Úhrada účtenky

Vzhledem k tomu, že se jedná o příjmový doklad, je účtenka uhrazena už ve chvíli kdy ji vytvoříme a to pouhým zvolením způsobu úhrady.

Opět platí, že pokud využíváme modul pokladen a musíme při úhradě dokladu hotově/kartou zvolit ještě pokladnu, tak pod pokladnami se nachází zatržítko  Zapamatovat výběr. Jeho zatržením si systém zapamatuje, kterou pokladnu přihlášený uživatel (nebo oddělení) použil a u dalšího dokladu ji automaticky zadá. V případě, že používáme více pokladen, například zvlášť pokladnu pro hotovost a zvlášť pro platby kartou, tak toto pole nezatrháváme!

 

Zálohová faktura

Pokud potřebujeme pro provoz zařízení využívat zálohové faktury, musíme si nastavit zobrazení tlačítka  Záloha v horní liště účtu, nebo v Dokladech vystavených pacienta, a to přes:

Konfigurace -> Aplikace -> Finance -> zatrhnutím  Záloha-povolit doklad

Tvorba dokladu

Zálohu vytvoříme kliknutím na tlačítko Záloha v účtu pacienta. V následně otevřeném okně zadáme celou částku, na kterou má být zálohová faktura vytvořena. Pokud chceme vytvořit zálohu v cizí měně a máme to povoleno v nastavení viz. Sortiment a ceník, napíšeme částku v dané měně a CZK změníme např. na EUR. Následně zadáme způsob úhrady.

Podle způsobu úhrady nám vzniknou dva druhy zálohových dokladů a každý má vlastní číselnou řadu:

 

Záloha

Poté, co vybereme platbu kartou/hotovostí musíme zadat pokladnu a u hotovosti ještě doplnit kolonku Přijato. Po stisknutí OK+Tisk vytiskneme doklad Záloha. 

Doklad Záloha se nám přesune mezi doklady vystavené pacienta, ale zároveň nám po vytvoření zůstane vyset v účtu pacienta, jako nevyúčtovaná položka až do doby, než jej natáhneme na fakturu. Pro natažení na fakturu = vyúčtování, musí být záloha zaplacena. Doklad Záloha je uhrazen už ve chvíli, kdy ho vytvoříme a to pouhým zvolením způsobu úhrady.

Proforma

Pokud vybereme platbu bankovním převodem, klikneme už pouze na OK+Tisk a vystaví se nám doklad Proforma. Uloží se mezi Doklady vystavené pacienta a zároveň nám zůstane vyset v účtu pacienta, jako nevyúčtovaná položka až do doby, než jej natáhneme na fakturu.

Pro natažení na fakturu = vyúčtování, musí být Proforma zaplacena. Úhradu proformy provedeme v Dokladech vystavených pacienta kliknutím na Zaplaceno a zvolením možnosti Bankovní výpis.

 

Soupis

Soupis využíváme hlavně v případě, že nám u pacienta zůstanou vyset nevyúčtované položky z minulosti, které nechceme, nebo nemůžeme jednoduše smazat, ale ani je už pacientovi nebudeme účtovat a potřebujeme je přesunout mezi Doklady. Je to tedy pouze administrativní doklad bez příjmu finančních prostředků, např. pro nadřazené účetnictví.

 

Tisk dokladů

Tisk již vytvořeného dokladu vyvoláme klávesovou zkratkou Ctrl+P, nebo stiskem tlačítka  Doklad v Dokladech vystavených pacienta. Nově vytvářený doklad vytiskneme kliknutím na Ok+Tisk, kdy se nám otevře Tiskový dialog, kde vybereme nastavení tisku:

Kliknutím na tlačítko  Tisk v pravém dolním rohu se doklad na základě zadaných parametrů vytiskne a okno s tiskovou sestavou se zavře. Kliknutím na  Tisk v levém horním rohu se doklad vytiskne a tiskový dialog zůstane otevřený pro další využití.

Další informace k nastavení tisku nalezneme v části Tiskový modul.

 

Podporované termotiskárny

Účtenku je možné tisknout na termopapír. Tisk na termopapír je rychlý a levný.

Podporované termotiskárny:

 

Aktualizace: 08.11.2019 12:14:41

Finance

Finance slouží  k vyúčtování hotovostních plateb za služby, zákroky, léky, pomůcky poskytované pacientům.

Aktualizace: 20.03.2019 11:06:12
Nahoru