Nápověda k programu SmartMEDIX®

Index nápovědy |  Index modulu
 

Testování a očkování proti COVID-19

Žádanka k testování COVID-19 a Hlášení výsledků testů COVID-19

Bližší informace k postupu naleznete zde: Žádanka na vyšetření COVID-19

Registrace pacientů a Očkování

Registrace pacientů praktického lékaře pro očkování COVID-19 v ISIN

Za účelem registrace pacientů do Centrálního rezervačního systému pro očkování COVID-19 si nejdříve vytvořte seznam. Postupujete obvyklým způsobem, je potřeba ale zadat určité hodnoty související s COVID-19. Postup je uveden dále v textu v kapitolách

Vytvoření seznamu pacientů pro COVID-19

V Kartotéce v záložce Kartotéka si, např. pomocí filtru (vpravo), vyberte skupinu pacientů, které chcete zařadit do nového seznamu, označte je (např. Ctrl + A nebo jednotlivě ve výběrovém okně před jménem) a klikněte na ikonu „Do seznamu“

Otevře se dialogové okno pro založení nového seznamu.

Nebo zvolte v Kartotéce záložku Seznamy a v pravém poli vyberte Nový seznam a stiskněte (blesk). Otevře se dialogové okno pro založení nového seznamu.

V poli „Název“ zadejte název nového seznamu (např. COVID-19), v poli „Druh“ vyberte Očkovací seznam a případně doplňte další upřesnění pro daný seznam a uložte, pak potvrďte OK.

V případě, že zapomenete zadat „Druh – Očkovací seznam“ při vytváření seznamu (nebude se vám zobrazovat při postupech pro registraci), zvolte v Kartotéce záložku „Seznamy“ a vpravo v okně pro název seznamu vyberte vámi nově vytvořený a použijte volbu „blesk“. Otevře se vám Správa seznamů pacientů. Zde zvolte vlevo název nově vytvořeného seznamu a vpravo upravte Druh na hodnotu Očkovací seznam a uložte.

Při dalším výběru pacientů už jen přidáváte do tohoto seznamu –> v záložce Seznamy vyberete váš seznam COVID-19, v záložce Kartotéka označíte pacienta / pacienty, kliknete na ikonu „Do seznamu“ a potvrdíte zařazení do seznamu. Postupně tak můžete průběžně seznam doplňovat o nové pacienty podle toho, jak se budou měnit indikační podmínky pro registraci k očkování.

V případě, že chcete mít odlišené pacienty podle indikačních parametrů pro očkování COVID-19 nebo si chcete např. vést odděleně ženy a muže, vytvořte pro každou takovou skupinu pacientů nový seznam a podle potřeby vždy pro každý takový nový seznam upravte název.

Registrace pacientů pro očkování

Pro registraci pacientů pro očkování COVID-19 do Centrálního rezervačního systému využijte standardní Přehled očkování - zadejte volbu z hlavního menu Ambulance -> Přehledy -> Očkování a zvolte záložku Seznamy.

Zobrazí se vám přehled pacientů zařazených do vámi vytvořeného seznamu pro účely očkování COVID-19. Důležité je mít vybraný Očkovací seznam. Jestliže se vám váš seznam nezobrazí a nemáte ho ani v nabídce po rozkliknutí okna, zkontrolujte, že máte v seznamu správně zadaný Druh = Očkovací seznam.

Jestliže máte např. vytvořené dva COVID seznamy (jeden pro ženy, jeden pro muže, nebo vždy pro příslušnou indikační skupinu) vyberte vždy v položce „Očkovací seznam“ ten, se kterým chcete pracovat.

Pro další postup registrace jsou důležitá tři funkční tlačítka, případně výběrový filtr „Stav registrace“, které najdete nad přehledem pacientů. Pořadí použití funkčních tlačítek odpovídá jejich očíslování.

Zvolená akce se vždy provede na konkrétního vybraného pacienta nebo, jestliže není žádný specificky vybraný, pak na všechny pacienty zobrazené podle aktuálního filtru „Stav registrace“. Pro výběr, resp. označení jednotlivého pacienta, použijte funkcionalitu Vícenásobný výběr – pravé tlačítko myši nad zobrazenou tabulkou pacientů -> objeví se dialogové okno -> zvolte Vícenásobný výběr.

Tlačítko     - jeho použitím SmartMEDIX provede ověření pacientů ve vašem očkovacím seznamu pro COVID-19 proti seznamu vašich pacientů v ISIN. Ověření znamená ztotožnění pacientů proti ISIN a vyhodnocení, zda splňují či nesplňují aktuálně definované podmínky pro možnou registraci v Centrálním rezervačním systému pro očkování COVID-19. Zároveň se vyhodnotí, zda jsou v ISIN ve vztahu ke COVID-19 evidovaní další vaši pacienti, které v ověřovaném seznamu nemáte (např. jste je již registrovali přímo v Centrálním rezervačním systému), proto se při spuštění tlačítka zobrazí dialogové okno, kde si můžete vybrat, zda chcete / nechcete do svého stávajícího seznamu v SmartMEDIX přidat i tyto pacienty. Přednostně je nastavena volba "přidat" (importovat), volbu můžete libovolně měnit.

V závislosti na ověření pak SmartMEDIX doplní příslušnou hodnotu do sloupce Stav (podrobněji vysvětleno níže u práce s filtrem).

Informace, zda byl / nebyl pacient ztotožněn naleznete ve sloupci Ztotožněno a nabývá hodnoty ANO / NE. V případě, že se u většího množství pacientů objeví hodnota NE, je možné, že došlo k chybě ve spojení s ÚZIS z důvodu technických potíží na straně ÚZIS. Danou volbu „Ověřit“ po nějaké časové prodlevě opakujte, případně přímo kontaktujte ÚZIS.

Jestliže i po opakovaném spuštění zůstávají někteří pacienti „neztotožněni“, může být problém v zadání pacienta a je potřeba ověřit Aktualizaci kontaktních údajů v kartě pacienta.

Tlačítko     - je nepovinné – pomocí tohoto tlačítka můžete rovnou "objednat" vybrané pacienty na očkování do vašeho Plánovače. Pro provedení této volby musí být pacient ztotožněn v registrech ÚZIS a musí mít hodnotu ve sloupci Stav „Schváleno“.
Objednat můžete jednotlivé pacienty nebo můžete provést hromadné naplánování zobrazených pacientů dle zvoleného filtru Stav registrace. Po zadání tlačítka Objednat se vám zobrazí dialogové okno pro zadání bližších informací k objednání.

Tlačítko     - jeho použitím zaregistrujete odpovídající pacienty do Centrálního rezervačního systému, tedy vašeho očkovacího seznamu v ISIN. V případě, že máte pacienta i objednaného, přenese se také informace o termínu objednání. Pro zaevidování v Centrálním rezervačním systému je nutné, aby pacient byl ztotožněn v registrech ÚZIS a ve sloupci Stav má uvedenou některou z hodnot „Schváleno“, „Objednáno“ nebo „Přeobjednáno“. Po úspěšném provedení registrace se ve sloupci Stav objeví hodnota „Registrováno“.

Filtr „Stav registrace“ je přednostně nastaven tak, aby vám zobrazil pouze pacienty, které máte zařazené do vybraného seznamu a se kterými je potřeba aktivně pracovat pro registraci a provedení očkování v úvodním kroku (viz obr. níže). Hodnoty pro zobrazení můžete dle potřeby měnit podle toho, co chcete sledovat. Po změně vybraných hodnot filtru vždy zadejte volbu „Načíst“ pro požadované zobrazení.

Stav registrace se vyhodnocuje vůči možnosti přidat daného pacienta na váš očkovací seznam a z tohoto pohledu může, podle provedených akcí, nabývat některou z následujících hodnot:

Zařazeno“ – pacient je zařazený na vašem očkovacím seznamu v SmartMEDIX, je připraven k ověření

Schváleno“ – pacient splnil podmínky pro zařazení k registraci z pohledu podmínek ISIN

Zamítnuto“ – pacient nesplňuje podmínky pro zařazení na očkovací seznam ISIN pro vaše zdravotnické zařízení v tomto kroku (např. je již zaveden v Centrálním rezervačním systému a je registrovaný pro jiné očkovací zařízení, NEBO nesplňuje věkovou kategorii nebo jiné indikační faktory pro aktuální registraci apod.), důvod zamítnutí se vám zobrazí po najetí myší nad „Zamítnuto“ v přehledu 

Objednáno“ – pacient má naplánovaný termín na očkování před provedením registrace

Přeobjednáno“ – u pacienta došlo ke změně termínu na očkování před provedením registrace

Registrováno“ – pacient je v ISIN zaregistrovaný pro očkování ve vašem zdravotnickém zařízení (již jste jej registrovali přímo v Centrálním rezervačním systému nebo prostřednictvím funkcionalit SmartMEDIX)

Očkováno“ – pacient již byl očkovaný nebo jeho očkování právě probíhá, vztahuje se pouze k pacientům, které máte registrované k očkování ve svém očkovacím seznamu, aktuální stav očkování u ostatních svých pacientů uvidíte v modulu Očkování při použití  nabídky „Načtení očkování ..." u tlačítka COVID-19

Odebráno“ – pacient byl odebrán z vašeho očkovacího seznamu na ISIN

V případě, že chcete ze svého seznamu odebrat pacienta, vyberte ho ve svém přehledu a zvolte volbu "Smaž". V přehledu pacientů ve vašem seznamu se zobrazí stav "Odebráno" a pacient bude zároveň odebrán i z vašeho seznamu v ISIN.

 


 

Očkování COVID-19 a vazba na systém ISIN

Popis jednotlivých kroků je uveden dále v textu v kapitolách

Příprava na očkování, Dotazník před očkováním

1. Před provedením vlastního očkování vyberte pacienta v Kartotéce, ověřte platnost ve SmartMEDIX uvedených základních identifikačních a komunikačních údajů a pojišťovny a případně je upravte a proveďte Aktualizaci kontaktních údajů v ÚZIS v kartě pacienta.

2. Zvolte modul Očkování.

3. Jestliže zpracováváte „Dotazník před provedením očkování“ zvolte  odpovídající nabídku u tlačítka , které najdete v horní liště.

 

Spuštění očkování COVID-19 v SmartMEDIX

Pro očkování COVID-19 použijete standardní postupy jako pro očkování ostatních typů s drobnými rozdíly, které jsou způsobeny přímým napojením na ISIN. Tyto odlišnosti jsou uvedeny dále v textu v jednotlivých kapitolách.

Oproti standardním postupům musí být splněno Nezbytné nastavení zařízení:

Případné další odlišnosti jsou uvedeny dále v textu.

Podle toho, zda byl pacient registrovaný v Centrálním rezervačním systému prostřednictvím SmartMEDIX či nikoli zvolte jednu z uvedených z možností A nebo B:

A. Máte zpracovaný Seznam pacientů, bylo provedeno Ověření pacientů a jejich Registrace v ISIN prostřednictvím SmartMEDIX (doporučený postup)

Pro spuštění očkování zvolte tlačítko , které najdete v horní liště. Provedou se všechna požadovaná ověření, včetně kontroly pacienta v ISIN, zda je možné ho očkovat.

V případě, že v rámci ověřování nejsou doplněny všechny údaje o zařízení / očkujícím lékaři, SmartMEDIX vás při prvním spuštění očkování vyzve k doplnění (viz Nezbytné nastavení zařízení).

B. Máte zpracovaný seznam, ale tohoto pacienta jste ještě neregistrovali v ISIN a pracujete rovnou v modulu Očkování (s ohledem na další návaznosti se doporučuje použít tento „zrychlený“ postup pouze výjimečně)

1. Použijte tlačítko      - proběhne požadované ověření vybraného pacienta v ISIN z pohledu možnosti zařazení na váš očkovací seznam v ISIN

2. Následně zvolte nabídku „Registrace pacienta na očkovací seznam ISIN“ - proběhne registrace daného pacienta na váš očkovací seznam v ISIN.

3. Jestliže potřebujete aktualizovat kontaktní údaje pacienta a neprovedli jste aktualizaci v kartě pacienta, můžete využít nabídku u tlačítka 

4. Pro spuštění očkování zvolte tlačítko . Provedou se všechna požadovaná ověření, včetně kontroly pacienta v ISIN, zda je možné ho očkovat.

V případě, že nejsou doplněny všechny údaje o zařízení / očkujícím lékaři, SmartMEDIX vás při prvním spuštění očkování vyzve k doplnění (viz Nezbytné nastavení zařízení).

V obou variantách (A i B) se v případě zjištění nesrovnalostí při ověřování pacienta v ISIN, zobrazí upozornění pro lékaře, že pacienta není možné přidat na očkovací seznam v ISIN i s odůvodněním, např. ve tvaru

 

Načtení očkování COVID-19

Jestliže byly zjištěny nesrovnalosti v nastavení při prvním spuštění očkování, zobrazila se dialogová okna s požadavkem na doplnění. Při každém dalším očkování se již „ztotožnění“ zařízení a pracovníka neprovádí.

Po spuštění tlačítka  se vám načte přehled očkování evidovaných v databázi ÚZIS (pro aktuálně vybraného pacienta) s odpovídajícím příznakem (tj. očkování, která již máte evidovaná ve SmartMEDIX, ještě nemáte importovaná nebo byla zrušená).

Po výběru se odpovídající informace naimportují do SmartMEDIX.

Po dokončení tohoto kroku se založí skupina očkování „COVID-19“ se standardním přehledem provedených / plánovaných očkování pro daného pacienta.

Načtení očkování můžete provést i samostatně jako volbu nabídky u tlačítka 

Tuto funkcionalitu je možné použít u všech vašich pacientů, bez ohledu na to, zda jsou registrovaní v ISIN na vašem očkovacím seznamu či nikoli.

Provede se načtení plánu očkování pro vybraného pacienta a zobrazí se informace o aktuálním stavu / možnostech očkování tohoto pacienta ve vztahu ke COVID-19. V případě, že je pacient očkován v jiném zařízení, propíše se vám zároveň informace o provedeném očkování do dekurzu daného pacienta.

 

Provedení očkování COVID-19, posilující dávka a hlášení do ISIN

Pro vlastní provedení očkování postupujete standardním způsobem jako u ostatních typů očkování.

Na základě načtených informací z ÚZIS program sám určí, zda se jedná o první nebo druhou dávku vakcíny. Po volbě příslušné vakcíny k očkování se otevře standardní okno pro zadání informací o provedeném očkování.

Potřebné informace o vakcinaci doplníte standardním způsobem. Po dokončení zadáte OK.

 

SmartMEDIX umožňuje na základě registrace k posilující dávce (třetí, resp. druhé u jedno vakcinačních látek) provést odpovídající očkování.Tato dávka vakcíny se doporučuje všem, kteří jsou starší 60 let. Využít této možnosti je možné již 6 měsíců od dokončení očkování. Aplikovat se budou látky od společností Pfizer a Moderna. Přeočkování mohou podstoupit i ti, kteří byli v minulosti očkovaní látkami firem AstraZeneca a Johnson&Johnson. Registrace bude probíhat prostřednictvím centrálního rezervačního systému.

V případě, že pacient dosud nebyl v ordinaci očkován proti COVID-19 je nutné jako první krok provést „Načtení očkování

Pro provedení posilovacího očkování COVID-19 se postupuje standardním způsobem jako pro následné očkování u ostatních nemocí:

SmartMEDIX sám automaticky odešle hlášení na ÚZIS do systému ISIN, zároveň vám automaticky provede vyskladnění (jestliže máte správně zavedenou vakcínu ve skladu) a vykázání na pojišťovnu. O provedeném očkování se zadá záznam do dekurzu. Ve vašem interním očkovacím seznamu ve SmartMEDIX se u pacienta změní Stav na „Očkováno“.

Může se stát, že z technických důvodů nedojde k odeslání všech hlášení do ISIN.

Pro kontrolu odeslaných hlášení (ideálně na konci očkovacího dne) zadejte Ambulance -> Přehledy -> Exporty do ÚZIS. V záložce Očkování se vám zobrazí přehled všech záznamů, které by měly být v souvislosti s očkováním COVID-19 odeslané na ÚZIS. Stav odeslání uvidíte ve sloupci „Odesláno“ (Odesláno / Neodesláno). Položky, které nebyly odeslané můžete označit a odeslat ručně –> použijte aktivní tlačítko „Odeslat“.

Nově je možné ověřit uznané očkování ze 3. zemí – v dialogovém okně pro zadání očkování COVID-19 je pole pro označení a výběr

Uvedené infromace jsou vidět při načítání očkování z ISIN

Elektronický očkovací průkaz, Vakcinační certifikát

Nabídka u tlačítka COVID-19 – elektronický očkovací průkaz, vakcinační certifikát – slouží k získání elektronického očkovacího průkazu nebo vakcinačního certifikátu v souvislosti s očkováním COVID-19. Jejich získání je možné po provedení kompletního očkování, a to i dodatečně, nebo v průběhu očkování.

V případě, že dochází k technickým problémům při získání podkladů z ÚZIS, může se vám zobrazit chybové hlášení ve tvaru např.:

 

Záznam kontraindikace k očkování COVID-19

Cílem je zaznamenat kontraindikaci k očkování ze strany poskytovatele a případně tuto informaci ze strany poskytovatele také ověřit. Příslušné volby pro provedení jsou v rozbalovacím seznamu u tlačítka 

Při použití volby „Načtení kontraindikací očkování u pacienta z ISIN (ÚZIS)“ se v případě zadaných kontraindikací zobrazí příslušná informace

Při volbě „Vytvoření kontraindikace k očkování COVID-19 v ISIN (ÚZIS)“ -zadává lékař pouze text důvodu kontraindikace, platnosti může být vždy pouze jedna kontraindikace.

Kontraindikaci k očkování proti COVID-19 lze vytvořit pouze v případě, že u daného pacienta ještě žádná neexistuje, jinak se musí nejprve smazat předcházející. 

Volbu „Smazání kontraindikace k očkování COVID-19 v ISIN (ÚZIS)“ lze použít pouze v případě, že kontraindikace k očkování proti COVID-19 u pacienta existuje.

Nezbytné nastavení zařízení / výzva k doplnění při první spuštění

Pro správné fungování SmartMEDIX při provádění očkování COVID-19 je nutné mít nastavené základní parametry zařízení a očkujícího lékaře. Při prvním spuštění očkování – tlačítka  vám SmartMEDIX provede ověření jejich nastavení a v případě nesrovnalostí vás přímo vyzve k doplnění.

Sledované parametry jsou:

1. Ve SmartMEDIX nainstalovaný platný certifikát SÚKL (standardně jej používáte i pro vydávání eReceptů, nemělo by to tedy znamenat nic navíc)

2. Vyplněné PČZ (pořadové číslo zařízení). Jestliže nemáte vyplněno vyzve vás dialogové okno k doplnění

Standardně se PČZ vyplňuje v části Konfigurace-> Zařízení

3. „ztotožnění“ pracovníka = přihlášeného uživatele vůči registrům ÚZIS- to znamená mít vyplněný údaj NRZP ÚZIS - buď v Kartě lékaře v SmartMEDIX nebo v části Konfigurace -> Zařízení v příslušném poli u daného uživatele

Jestliže nemáte, nabídne vám SmartMEDIX při prvním spuštění očkování seznam pracovníků, kteří jsou pod daným zařízením registrovaní v ÚZIS a dosud neproběhlo jejich ztotožnění. Vyberte své jméno v seznamu a potvrďte výběr.

V případě, že se vám tato tabulka neotevře a neproběhlo „ztotožnění“, je potřeba použít náhradní řešení – zvolte Subjekty -> Spolupracující lékaři nebo Konfigurace -> Personál a dvojklikem na vaše jméno si otevřete kartu lékaře. Pomocí „lupy“ vedle okna pro zadání NRZP ÚZIS by se měl otevřít přehled pracovníků pro ztotožnění. Vyberte své jméno a potvrďte.

V případě, že se nepodaří „ztotožnit“ pracovníka ani tímto způsobem, zjistěte vaše NRZP číslo na svém profilu definovaném ÚZIS pro tyto činnosti, případně kontaktujte přímo ÚZIS.

Bez zadání čísla NRZP ÚZIS není možné pokračovat v očkování.

Jakmile je pracovník ztotožněn, číslo se uloží do SmartMEDIX a NENÍ nutné provádět „ztotožnění“ opakovaně.

4. „ztotožnění“ pacienta – to znamená ověření identifikace a kontaktních údajů pacienta proti centrálnímu registru obyvatel. U stávajících pacientů proběhne ztotožnění pacienta automaticky při spuštění očkování, průběžnou aktualizaci již zadaných pacientů zároveň provádí SmartMEDIX pravidelně automaticky bez nutnosti ručního zásahu.  U nových pacientů nebo v případě nesrovnalostí proveďte Aktualizaci údajů / Vytvoření pacienta cizince v kartě pacienta prostřednictvím volby u tlačítka "Ztotožnit".

5. Správné nastavení očkovacího kalendáře (mělo by být v pořádku, SmartMEDIX provádí průběžnou aktualizaci automaticky).

 

Aktualizace kontaktních údajů… a Vytvoření pacienta cizince…

Pro provedení „Aktualizace kontaktních údajů …“ a „Vytvoření pacienta cizince …“ využijte nabídku u tlačítka "Ztotožnit" v kartě pacienta

Volbu „Aktualizace kontaktních údajů …“ použijte při změně / doplnění kontaktních a identifikačních údajů v kartě pacienta (jedná se o telefon, e-mail, povolení notifikace tel a e-mail, lze změnit město a PSČ pobytu a poznámku). V případě odlišných údajů proti ÚZIS se zobrazí dialogové okno s dotazem, které údaje chcete zachovat / přepsat.

Pokud se rozhodnete očkovat cizince, který není dosud ve vaší Kartotéce zaveden, založte mu kartu standardním způsobem a použijte volbu „Vytvoření pacienta cizince …“. Bez provedení tohoto kroku nebude možné provést očkování COVID-19 odpovídajícím způsobem – nebude odesláno hlášení na ISIN.

Aktualizace: 03.11.2021 14:55:08

Ambulance

Ambulance je základní modul, který umožňuje administrativní práci s pacientem. Jeho součástí jsou položky typu identifikace, anamnéza, dekurz, dokument, laboratoř případně účet.

Aktualizace: 09.03.2017 18:27:41
Nahoru