Nápověda k programu SmartMEDIX®

Index nápovědy |  Index modulu
 

Žádanka na vyšetření COVID-19 / Hlášení výsledku testů

Základní popis

Pro Žádanku COVID-19 platí standardní postupy jako pro práci s poukazy, případné odlišnosti vztahující se k problematice COVID jsou uvedeny dále.

Žádanku COVID-19 zpracováváte jako standardní poukazy, slouží pro:

1. Zajištění provedení testu na odběrovém místě v návaznosti na jednoduchou žádanku indikujícího lékaře. Řešení se skládá ze dvou základních procesů – zadání žádanky lékařem (případně KHS) a její následné ověření na odběrném místě.
2. Hlášení informací o výsledku provedeného POCT testu provedeného lékařem.
3. Kombinaci obou výše uvedených možností.

Hlášení o provedeném testování nebo Žádanku COVID-19 je možné zadat i formou "hromadného poukazu" (viz popis dále).

Přístup pro zadávání žádanky do ÚZIS (odkaz na elektronickou žádanku ÚZIS) obdrželi všichni poskytovatelé zdravotních služeb bez výjimky od ÚZIS jako specifický (unikátní) pro každého poskytovatele. Odkaz je vázán na daného poskytovatele a nesmí být předáván třetím osobám. Rozesílání e-mailů bylo realizováno ÚZIS ČR na stejné kontaktní adresy, jaké využíváte pro odesílání výkazů. Odkaz bude platný až do odvolání. Z důvodu jednoduchosti není zaveden žádný další bezpečnostní prvek.

Metodické pokyny k vyplňování elektronické žádanky ÚZIS najdete na adrese:
https://www.uzis.cz/res/file/dokumenty/formulare/zadanka-covid-19.pdf
(PDF dokument se zobrazí v samostatném okně internetového prohlížeče).

Případně můžete využít přímý proklik na nápovědu a podporu na stránkách ÚZIS –> aktivní odkazy jsou v Žádance COVID-19 vpravo nahoře v otevřeném Přehledu, nebo přímo v nabídce tlačítka  Akce

 

Umístění

Žádanku COVID-19 spustíte jedním z následujících způsobů:

1. v dekurzu tlačítko „Poukaz“ a z nabídky poukazů se vybere „Žádanka na vyšetření COVID-19


2. Ambulance -> Poukazy -> Žádanka na vyšetření COVID-19


3. prostřednictvím nabídky Poukaz nebo přímo COVID-19 v menu (pokud máte přímo „vytaženou“ ikonu)


nebo

 

Vzhled a funkce

V této části jsou popsány jednotlivé funkčnosti a související postupy v těchto kapitolách:

 

Zadávání Žádanky v SmartMEDIX

SmartMEDIX doplňuje základní identifikační a komunikační údaje z karty pacienta, proto se doporučuje nejdříve ověřit a případně aktualizovat uvedené informace v kartě pacienta, teprve následně otevřít Žádanku COVID-19. Případná změna těchto údajů provedená v Žádance se nepromítne zpět do karty pacienta.

Po spuštění se otevře formulář Žádanky s vyplněnými identifikačními a kontaktními údaji.

Doplňte další potřebné informace do Žádanky a odešlete. V části POCT zvolte variantu „Neprovedl jsem POCT test, chci jen vystavit žádanku“.

Podle účelu využití formuláře jsou vždy určitá pole definovaná jako povinná. V případě, že je nevyplníte, systém vás při odesílání vyzve k jejich doplnění. Na základě podkladů dodaných z ÚZIS je formulář bez zbytečného odkladu průběžně aktualizován.

Hlášení výsledku testu

Žádanku zpracujete stejným způsobem jako při požadavku na provedení testování pacienta na COVID-19. Informace o provedení testu a jeho výsledek zadáte v části formuláře POCT a Výsledek POCT testu, případně navazujících částech.

 

Odeslání Žádanky / Hlášení

Pro odeslání Žádanky / Hlášení o výsledku testu na ÚZIS zvolte jedno z tlačítek pro odeslání „Přímo“ nebo „Přes web“ umístěných nad formulářem

 

Tlačítko    – Žádanka se odešle přímo do ÚZIS, ve SmartMEDIX se změní stav Žádanky na „Odesláno“, v přehledu poukazů má příznak „červené šipky“, po zadání Ulož se informace o odeslané Žádance propíše do dekurzu pacienta.

Tlačítko   – v samostatném okně se vám zobrazí přímo webová stránka ÚZIS s formulářem Žádanky s doplněnými údaji, které již byly zadané ve SmartMEDIX. Jakékoli doplnění nebo změny provedené v tomto formuláři se NEPROMÍTNOU zpět do SmartMEDIX.

Ve SmartMEDIX se změní stav Žádanky na „Odesláno“, v přehledu poukazů má příznak „červené šipky“, po zadání Ulož se informace o odeslané Žádance propíše do dekurzu pacienta. Žádanka se označí jako odeslaná již po úspěšném otevření formuláře v internetovém prohlížeči, i přesto, že následně odeslání na webu nezvolíte.

Pokud je již v systému ISIN kýmkoli vystavena „nevyšetřená, resp. nevyužitá“ žádanka pro daného pacienta, je původní žádanka stornována a nahradí ji tato nová žádanka. Tento bod se týká pouze žádanek doposud nezpracovaných odběrovým místem (jedná se o žádanky, kde lékař žádal testování a žádanka ještě nebyla odběrovým místem potvrzena).

Odesláním proces pro žádajícího lékaře končí. Žádanky je možné vystavovat opakovaně. Předpokladem je, že pacient má v dané chvíli vždy jen jednu platnou, „nevyužitou“ žádanku o vyšetření (viz. Sledování stavu Žádanky).

Při zadání tlačítka k odeslání se provede kontrola povinných polí, v případě zjištění nesrovnalostí se objeví dialogové okno s informací, že nebylo možné Žádanku odeslat z důvodu chyb a jejich výčet.

Příklad upozornění na chyby nebo nesrovnalosti:


Dokud jsou v Žádance chyby, nedojde k odeslání, webový formulář se vůbec nezobrazí. Po doplnění všech požadovaných údajů je nutné opětovné spuštění tlačítka pro odeslání.

Pokud ještě nemáte v SmartMEDIX zadáno, vyzve vás systém k vložení odkazu na elektronickou žádanku (popřípadě pouze klíče), který vám za tímto účelem zaslal ÚZIS. SmartMEDIX si informaci uloží, znovu již nezadáváte.

 

Na konci webového formuláře máte k dispozici ještě jednou dotaz na způsob odeslání – variantu „Odeslat žádanku“ nebo „Odeslat a vytisknout žádanku“.

Pokud je zvoleno „Odeslat žádanku“, je Žádanka uložena a je zobrazena zpráva o jejím uložení.

Pokud je zvoleno „Odeslat a vytisknout žádanku“, je Žádanka uložena a je zobrazeno okno pro její vytištění. Žádanku již nelze změnit, je možné pouze vytisknout. Pro případnou změnu je nutné Žádanku vyplnit znovu se správnými údaji, čímž dojde k jejímu přepsání.

Vystavená a Odeslaná žádanka ve SmartMEDIX

 

Změna dokladu při vykázání

Pro každou jednotlivou Žádanku použijete pro vykázání na pojišťovnu standardně tlačítko Vykázat umístěné nad formulářem. V případě, že chcete pro danou Žádanku vybrat specifický typ dokladu, po užijte v části Přehled (vpravo vedle funkčních tlačítek formuláře) v záložce Nastavení (dole) nabídku "Vykázat - typ dokladu:" a vyberte požadovaný typ dokladu.

Vykázání pro hromadnou Žádanku je uvedeno v další kapitole.

Hromadná Žádanka COVID-19 / Hlášení o provedeném testování

Pro hromadné zpracování je potřeba mít ve SmartMEDIX VŽDY  připravený seznam pacientů, pro které chcete takovou Žádanku / Hlášení vytvořit.

  1. V Žádance vytvořte nad prvním pacientem připraveného seznamu "vzor" = vyplňte všechna povinná pole NEBO použijte šablonu, kterou jste vytvořili standardním způsobem pro práci s poukazy.

     
  2. Z nabídky tlačítek nad formulářem zvolte tlačítko Seznam a vyberte požadovaný seznam pacientů, na které požadujete tento "vzor" rozkopírovat. V případě. že jsou v Žádance nesrovnalosti nebo nejsou vyplněna všechna povinná pole, vyzve vás systém dialogovým oknem k doplnění




    S výběrem seznamu vybíráte také zda chcete současně i vykázat související výkon. Při výběru "Vykázat výkon" se zároveň při zpracování vygeneruje příslušné dialogové okno pro zadání informací k vykázání - požadovaný výkon a diagnóza. Vybranou variantu si systém pamatuje i pro další použití takového hromadného zadání.



     
  3. Po provedení uvedených požadavků zobrazí systém dialogové okno s informací


    Kliknutím na modrý text (aktivní odkaz) "Otevřít přehled..." se otevře Přehled exportů do ÚZIS se Žádankami zpracovanými nad použitým seznamem se stavem "Připraveno". Neodeslané položky označte (zaškrtnutím nebo použitím kombinace kláves "Ctrl + A" nebo Vícenásobný výběr přes pravé tlačítko myši) a použitím tlačítkqa "Odeslat" vybrané položky odešlete na ÚZIS. Pokud nevyberete žádnou , odešle se vše, co je v Přehledu se stavem Připraveno.


    v případě zjištění nesrovnalostí vás systém vyzve k doplnění / opravě.

Potvrzení o testech / COVID-19 pro pacienty

Dle dostupnosti oficiálních dokumentů z ÚZIS máte k dispozici k vytištění pro pacienty v souvislosti s testováním / onemocněním COVID-19 formuláře příslušných potvrzení. Tyto formuláře jsou na základě dodání podkladů z ÚZIS bez zbytečného odkladu průběžně aktualizované.

Použijte nabídku Potvrzení dostupnou v horní části nad formulářem Žádanky

Aktuálně jsou k dispozici např. tato Potvrzení


 

Sledování stavu Žádanky / informace o provedených testech

Vzhledem k nastavení ochrany dat je možné prostřednictvím SmartMEDIX pouze zadat informace o výsledku vámi provedeného testu, resp. zadat žádanku pacienta.

Pro získání informací o výsledku prováděných testů, případně o stavu žádanek využijte přímý přístup přes web ÚZIS
https://www.uzis.cz/index.php?pg=registry-sber-dat--registrace-a-vstup-do-registru
tlačítko „Vstup pro oprávněné uživatele“. Zde se přihlásíte a „ručně“ si můžete výsledky, resp. stav svých odeslaných Žádanek vyhledat.

Další možnost je odesílat Žádanku z programu SmartMEDIX tlačítkem „Přes web“, kdy se zobrazí webová žádanka ÚZIS a některá upozornění / související informace by zde mohly být při správném fungování stránek ÚZIS k dispozici.

Aktualizace: 20.04.2021 14:08:47

Ambulance

Ambulance je základní modul, který umožňuje administrativní práci s pacientem. Jeho součástí jsou položky typu identifikace, anamnéza, dekurz, dokument, laboratoř případně účet.

Aktualizace: 09.03.2017 18:27:41
Nahoru