Nápověda k programu SmartMEDIX®

Index nápovědy |  Index modulu
 

Neschopenka / eDPN

Základní popis

Neschopenka / eDPN slouží k vystavení a správě Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti a jeho elektronické odeslání na příslušné pracoviště ČSSZ. Před zahájením používání elektronické neschopenky je nutné mít k dispozici SUKL šifrovací certifikát (viz. SÚKL šifrovací certifikát) vystavený pro vaše IČO a přidělené jedno či více IČPE (viz. IČPE (ČSSZ) ). SmartMEDIX® je připraven jak na staré neschopenky (papírové i elektronické), tak i na nové neschopenky platné od 01.01.2020.

Upozornění: Neschopenky založené před koncem roku 2019 je nutné odesílat přes původní datové rozhraní. V případě papírových neschopenek je nutné tyto dokončit papírově. Naopak nové neschopenky je možné vystavit až od ledna 2020.

Nápovědu k původní neschopence naleznete v sekci Neschopenka.

Umístění

Neschopenku lze otevřít z dekurzu zdravotní karty tlačítkem  Neschopenka přes tlačítko Ambulance Neschopenka, nebo klávesovou zkratkou Shift+Ctrl+N.

Přehled jednotlivých neschopenek na jdete v Práce neschopní (DPN) (AmbulancePřehledy), kde je také k dispozici kniha podání všech neschopenek informující o stavu jednotlivých podání s možností opětovného odeslání nezdařených odeslání.

Vystavení DPN

DPN je možné založit výběrem záložky  eDPN (1.). Nemá-li pacient žádnou aktivní neschopenku, založí se automaticky neschopenka nová. Je-li potřeba založit další neschopenku, pak kliknutím na tlačítko  Zahájit nebo  Nový se založí neschopenka nová. Přepínání mezi jednotlivými neschopenkami lze navigací ve stromu po levé straně (3.).

Vystavit DPN lze max. 3 dny zpětně od jejího zjištění.

Adresu pobytu a zaměstnavatele lze převzít z registru ČSSZ stisknutím tlačítka  v dané sekci nebo výběrem z lokálního číselníku stisknutím tlačítka .

Po vyplnění všech údajů v neschopence se odesílá I. Díl RDPN (Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti) pomocí tlačítka  Odeslat příslušnému pracovišti ČSSZ. Následně se pojištěnci tlačítkem  Tisk vytiskne II. Díl RDPN.

Vznikne-li potřeba uznání DPN za více jak 3 dny zpětně je postup stejný, ale v prvním kroku se uvádí datum tři dny zpětně. Následně je nutné odeslat "Žádost o souhlas se vznikem DPN o více než 3  dny zpětně" volbou  Zpětné uznání (1.). Po přijetí souhlasu je teprve možné opravným hlášením odeslat datum požadovaného počátku neschopnosti.

Cizí státní příslušník pojištěný v ČR

Pacient je automaticky identifikován jako cizí státní příslušník, má-li v jeho identifikaci zatržený příznak  Cizinec nebo má-li jeho rodné číslo příslušný formát pro cizince (+50 v místě určující den narození). V takovém případě se na portál ČSSZ posílá místo rodného čísla jeho datum narození. Postup vystavení elektronické neschopenky je shodný s postupem pro občany ČR. Orgánem nemocenského pojištění zůstává 101 ČSSZ.

Pacient zaměstnán a pojištěn v jiném státě EU (tzv. "pendler")

Je-li pacient zaměstnán a pojištěn v jiném státě EU/EHP, vystaví se běžným způsobem I. Díl RDPN a následně "Potvrzení o trvání DPN pro účely EU" (viz. Potvrzení o trvání DPN), které se předá vytištěné společně s II. Dílem pacientovi. Před vystavením neschopenky je nutné změnit Orgán nemocenského pojištění na 199 Zahraniční  a to buď natrvalo v identifikaci pacienta nebo jednorázově přímo na formuláři neschopenky. Formulář "Potvrzení o trvání DPN pro účely EU" se neodesílá do ČSSZ, pouze se tiskne na papír a předá se pojištěnci. Ostatní formuláře se řeší běžným způsobem a po vyplnění se elektornicky odešlou na ČSSZ.

Problémy s elektronickým odesláním

Nelze-li vystavit novou elektronickou neschopenku (pojištěnci dosud nebyl vystaven II. Díl RDPN), lze z důvodů uvedených ve vyhlášce vystavit neschopenku papírovou, a to kliknutím na odkaz Přepnout na papírovou neschopenku .

Byl-li již pojištěnci vystaven II. Díl RDPN a následně dojde k problémům s odesláním podání, lze podání předat prostřednictvím formuláře "NÁHRADNÍ HLÁŠENÍ o dočasné pracovní neschopnosti", který je následně vytištěn do papírové předlohy a poštou odeslán na příslušné pracoviště ČSSZ. Neschopenka se stává automaticky náhradním hlášením, je-li vyplněno pole Důvod vystavení v papírové podobě.

Opravné hlášení DPN

Opravné hlášení slouží k informování ČSSZ o chybně uvedeném údaji v již odeslaném rozhodnutí o DPN. Zahajuje se stisknutím tlačítka  Opravit, po provedení požadovaných změn se oprava ukončí stisknutím tlačítka  Odeslat nebo zavřením formuláře, které provede (po potvrzení uživatelem) odeslání. Následně se pojištěnci tlačítkem  Tisk vytiskne opravený II. Díl RDPN.

Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL)

Hlášení ošetřujícího lékaře je možné založit na záložce  Hlášení lékaře (1.) a stiskem tlačítka  Nový.

Hlášení slouží pro nahlášení změny příslušnému pracovišti ČSSZ, která nastala v průběhu neschopnosti (povolení, změna či zrušení vycházek, zásadní změnu diagnózy či změnu pobytu v době DPN). Prostřednictvím HOL se také přebírá neschopenka do vlastní péče (viz. Převzetí DPN).

V případě změny pobytu do státu mimo ČR, je nutné nejprve požádat ČSSZ prostřednictvím formuláře "Žádost o udělení souhlasu k povolení změny pobytu dočasně práce neschopného pojištěnce v době DPN z důvodu pobytu v cizině" o souhlas volbou  Pobyt v cizině (1.).

V případě variabilního stanovení vycházek je nutné nejprve požádat ČSSZ prostřednictvím formuláře "Žádost o udělení souhlasu k povolení možnosti volit dobu vycházek podle aktuálního zdravotního stavu pojištěnce" o souhlas volbou  Volitelné vycházky (1.).

Odeslání hlášení se provede pomocí tlačítka  Odeslat nebo zavřením formuláře, které provede (po potvrzení uživatelem) odeslání. S odesláním se hlášené změny automaticky přenesou do neschopenky. Odeslané hlášení již nelze změnit. Pokud je potřeba nějaké údaje upravit, je nutné založit hlášení nové pomocí tlačítka  Nový.

Potvrzení o trvání DPN

Potvrzení o trvání DPN lze vystavit tlačítkem  Potvrdit v pravé části neschopenky v sekci "Potvrzení o trvání DPN" (5.).  Není-li tato volba viditelná, zobrazíte postranní panel kliknutím na tlačítko   Potvrzení o trvání DPN (5.).Odeslání potvrzení do ČSSZ se provede kliknutím na tlačítko  Odeslat nebo zavřením formuláře. Hromadné podání lze provést v přehledu Práce neschopní (DPN) (AmbulancePřehledy).

Pro účely ČR

Potvrzení se vydává ke 14. kalendářnímu dni trvání DPN a následně nejméně 1x za měsíc. Údaje v potvrzení se vyplní automaticky, lékař případně upraví datum vystavení.

Jiný stát EU

Potvrzení se vydává společně s vystavením DPN. Údaje v potvrzení se vyplní automaticky, lékař jen doplní datum pravděpodobného trvání DPN a případně upraví datum vystavení. Po vystavení program nabídne jeho vytištění. Potvrzení se neodesílá ČSSZ, tiskopis pojištěnec sám předá příslušné instituci (zaměstnavateli) v příslušném členském státě.

Zákon stanoví povinnost lékaře v případě, že pracovní neschopnost trvá déle než 14 dnů, potvrdit trvání vždy ke 14. dni dočasné pracovní neschopnosti a dále alespoň jednou měsíčně [§ 61 odst. 1 písm. j) zákona 4. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění]. Lékař může v souladu se zákonem potvrdit trvání DPN až 3 dny dopředu ode dne vystavení formuláře Potvrzení o trvání DPN.

V zákoně je stanovena povinnost vystavit Potvrzení o trvání DPN alespoň jednou měsíčně, nikoliv ke konci měsíce. Potvrzení lékař vystavuje v návaznosti na kontrolu zdravotního stavu, a tedy potvrzení o trvání může být vystaveno jak na začátku tak i v průběhu nebo na konci měsíce. Hromadné vystavení potvrzení není možné (lékař by potvrzoval skutečnost, kterou nijak neověřil).

Povinnost vystavovat ke konci měsíce tedy právní úpravou dána není, na druhou stranu nic nebrání lékaři tak učinit, pokud chce vyjít zaměstnanci vstříc. Praktické to může být zejména v případě, kdy prvních 14 dnů DNP připadá na přelom měsíce. Pokud není v takovém případě potvrzeno trvání DPN ke konci měsíce, může se stát, že zaměstnanec obdrží (celou) náhradu mzdy od zaměstnavatele až v následujícím výplatním termínu. Potvrzení o trvání DPN je totiž pro zaměstnavatele podkladem pro výplatu náhrady mzdy za dobu prvních 14 dní DPN, bez tohoto potvrzení není tato náhrada mzdy vyplacena.

Zdroj: ČSSZ

Propuštění DPN

Pro propuštění pacienta ze své péče se po výběru příslušné neschopenky v navigačním stromu stiskne tlačítko  Propustit, následně je vygenerováno Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL), které je zasláno na příslušné pracoviště ČSSZ. Poté již nelze měnit údaje v neschopence.

Převzetí DPN

Převzetí se provádí výběrem stávající neschopenky nebo založením nové a stisknutím tlačítka  Převzít. Následně je vygenerováno Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL) a odesíláno na příslušné pracoviště ČSSZ. Tímto lékař získává pacienta do své péče a může provádět změny v neschopence. Původní lékař resp. IČPE tak ztrácí možnost úprav, nicméně možnost náhledu mu zůstává.

Není-li před převzetím vyplněno ePodání (EČN), nabídne program po stisku tlačítka  Převzít dostupné otevřené neschopenky pacienta pro převzetí. Údaje z neschopenky se tak převezmou z ČSSZ.

Ukončení DPN

Ukončení DPN lze max. 3  kalendářní den po datu poslední kontroly zdravotního stavu . Neschopenka se ukončuje zadáním data ukončení neschopnosti a diagnózy nebo tlačítkem  Ukončit. Následně se pomocí tlačítka  Odeslat odesílá III. Díl RDPN příslušnému pracovišti ČSSZ. Pojištěnci je možné tlačítkem  Tisk opětovně vytisknout II. Díl RDPN s datem ukončení neschopnosti.

Opětovné vystavení DPN (do 7 dnů)

V případě akutního vzplanutí téže nemoci nebo v případě odlišného onemocnění v období do 7 dnů od ukončení předchozí DPN, může lékař vystavit DPN běžným způsobem (viz. Vystavení DPN). V případě shodného nebo obdobného onemocnění je nutné nejprve požádat formulářem "Žádostí o souhlas k uznání DPN v období 7 dnů po ukončení předchozí DPN orgánem nemocenského pojištění. " o souhlas volbou  Souhlas po ukončení (1.). V případě uznání je následný postup shodný.

Zrušení / stornování DPN

Datové rozhraní ČSSZ neumožnuje odeslat žádost o zrušení DPN (pouze nahlásit opravu - viz. Opravné hlášení DPN). Proto program umožňuje smazání neschopenky pouze do doby jejího prvního odeslání do ČSSZ. Po odeslání je možné řešit zrušení neschopenky pouze telefonicky či písemně s příslušným pracovištěm ČSSZ. Pokud ČSSZ povolí zrušení, pak je možné neschopenku stornovat. Stornování je v programu jen formální a slouží pro potřeby filtrování v přehledech o dočasné pracovní neschopnosti.

Stav aktuální neschopenky

Stav aktuální neschopenky indikuje barevný informační pruh v horní části okna:     - zahájená,      - předaná,      - ukončená. V závorce, je-li uvedena, je stav potvrzení posledního podání.

Náhled stavů jednotlivých podání aktuální neschopenky lze sledovat pod stromem vydaných neschopenek (2.). Příznak Opr. indikuje opravné hlášení (viz. Opravné hlášení DPN).

Podání:

Stav:

Stavový řádek

Informuje uživatele o aktuálním stavu odeslaných podání a přijatých notifikací běžících na pozadí.

Dvojklik myší na tomto statusu otevře přehled Práce neschopní (DPN) / Kniha podání 2020, kde je možné kliknutím na tlačítko  Odeslat a přijmout zahájit odeslání podání a příjem notifikací mimo časový plán této služby.

Demo provoz

Možnost testování byla ze strany ČSSZ ukončena.

 

Aktualizace: 03.04.2020 13:22:37

Ambulance

Ambulance je základní modul, který umožňuje administrativní práci s pacientem. Jeho součástí jsou položky typu identifikace, anamnéza, dekurz, dokument, laboratoř případně účet.

Aktualizace: 09.03.2017 18:27:41
Nahoru