Neschopenka / eDPN
Základní popis
Neschopenka / eDPN slouží k vystavení a správě Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti a jeho elektronické odeslání na příslušné pracoviště ČSSZ. Před zahájením používání elektronické neschopenky je nutné mít k dispozici SUKL šifrovací certifikát (viz. SÚKL šifrovací certifikát) vystavený pro vaše IČO a přidělené jedno či více IČPE (viz. IČPE (ČSSZ) ). SmartMEDIX® je připraven jak na staré neschopenky (papírové i elektronické), tak i na nové neschopenky platné od 01.01.2020.
Upozornění: Neschopenky založené před koncem roku 2019 je nutné odesílat přes původní datové rozhraní. V případě papírových neschopenek je nutné tyto dokončit papírově. Naopak nové neschopenky je možné vystavit až od ledna 2020.
Nápovědu k původní neschopence naleznete v sekci Neschopenka.
Umístění
Neschopenku lze otevřít z dekurzu zdravotní karty tlačítkem Neschopenka, přes tlačítko Ambulance→ Neschopenka, nebo klávesovou zkratkou Shift+Ctrl+N.
- 1. - Panel výběru druhu neschopenky / formuláře žádosti o udělení souhlasu;
- 2. - Kniha podání - přehled odeslaných podání aktivní neshcopenky;
- 3. - Přehled (strom) založených neschopenek / hlášení / žádostí;
- 4. - Detail vybrané neschopenky / formuláře žádosti o udělení souhlasu;
- 5. - Panel žádostí o potvrzení trvání DPN, nastavení.
Přehled jednotlivých neschopenek na jdete v Práce neschopní (DPN) (Ambulance→Přehledy), kde je také k dispozici kniha podání všech neschopenek informující o stavu jednotlivých podání s možností opětovného odeslání nezdařených odeslání.
Vystavení DPN
DPN je možné založit výběrem záložky eDPN (1.). Nemá-li pacient žádnou aktivní neschopenku, založí se automaticky neschopenka nová. Je-li potřeba založit další neschopenku, pak kliknutím na tlačítko Zahájit nebo Nový se založí neschopenka nová. Přepínání mezi jednotlivými neschopenkami lze navigací ve stromu po levé straně (3.).
Vystavit DPN lze max. 3 dny zpětně od jejího zjištění.
Adresu pobytu a zaměstnavatele lze převzít z registru ČSSZ stisknutím tlačítka v dané sekci nebo výběrem z lokálního číselníku stisknutím tlačítka .
Po vyplnění všech údajů v neschopence se odesílá I. Díl RDPN (Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti) pomocí tlačítka Odeslat příslušnému pracovišti ČSSZ. Následně se pojištěnci tlačítkem Tisk vytiskne II. Díl RDPN.
Vznikne-li potřeba uznání DPN za více jak 3 dny zpětně je postup stejný, ale v prvním kroku se uvádí datum tři dny zpětně. Následně je nutné odeslat "Žádost o souhlas se vznikem DPN o více než 3 dny zpětně" volbou Zpětné uznání (1.). Po přijetí souhlasu je teprve možné opravným hlášením odeslat datum požadovaného počátku neschopnosti.
Cizí státní příslušník pojištěný v ČR
Pacient je automaticky identifikován jako cizí státní příslušník, má-li v jeho identifikaci zatržený příznak Cizinec nebo má-li jeho rodné číslo příslušný formát pro cizince (+50 v místě určující den narození). V takovém případě se na portál ČSSZ posílá místo rodného čísla jeho datum narození. Postup vystavení elektronické neschopenky je shodný s postupem pro občany ČR. Orgánem nemocenského pojištění zůstává 101 ČSSZ.
Pacient zaměstnán a pojištěn v jiném státě EU (tzv. "pendler")
Je-li pacient zaměstnán a pojištěn v jiném státě EU/EHP, vystaví se běžným způsobem I. Díl RDPN a následně "Potvrzení o trvání DPN pro účely EU" (viz. Potvrzení o trvání DPN), které se předá vytištěné společně s II. Dílem pacientovi. Před vystavením neschopenky je nutné změnit Orgán nemocenského pojištění na 199 Zahraniční a to buď natrvalo v identifikaci pacienta nebo jednorázově přímo na formuláři neschopenky. Formulář "Potvrzení o trvání DPN pro účely EU" se neodesílá do ČSSZ, pouze se tiskne na papír a předá se pojištěnci. Ostatní formuláře se řeší běžným způsobem a po vyplnění se elektornicky odešlou na ČSSZ.
Problémy s elektronickým odesláním
Nelze-li vystavit novou elektronickou neschopenku (pojištěnci dosud nebyl vystaven II. Díl RDPN), lze z důvodů uvedených ve vyhlášce vystavit neschopenku papírovou, a to kliknutím na odkaz Přepnout na papírovou neschopenku .
Byl-li již pojištěnci vystaven II. Díl RDPN a následně dojde k problémům s odesláním podání, lze podání předat prostřednictvím formuláře "NÁHRADNÍ HLÁŠENÍ o dočasné pracovní neschopnosti", který je následně vytištěn do papírové předlohy a poštou odeslán na příslušné pracoviště ČSSZ. Neschopenka se stává automaticky náhradním hlášením, je-li vyplněno pole Důvod vystavení v papírové podobě.
Opravné hlášení DPN
Opravné hlášení slouží k informování ČSSZ o chybně uvedeném údaji v již odeslaném rozhodnutí o DPN. Zahajuje se stisknutím tlačítka Opravit, po provedení požadovaných změn se oprava ukončí stisknutím tlačítka Odeslat nebo zavřením formuláře, které provede (po potvrzení uživatelem) odeslání. Následně se pojištěnci tlačítkem Tisk vytiskne opravený II. Díl RDPN.
Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL)
Hlášení ošetřujícího lékaře je možné založit na záložce Hlášení lékaře (1.) a stiskem tlačítka Nový.
Hlášení slouží pro nahlášení změny příslušnému pracovišti ČSSZ, která nastala v průběhu neschopnosti (povolení, změna či zrušení vycházek, zásadní změnu diagnózy či změnu pobytu v době DPN). Prostřednictvím HOL se také přebírá neschopenka do vlastní péče (viz. Převzetí DPN).
V případě změny pobytu do státu mimo ČR, je nutné nejprve požádat ČSSZ prostřednictvím formuláře "Žádost o udělení souhlasu k povolení změny pobytu dočasně práce neschopného pojištěnce v době DPN z důvodu pobytu v cizině" o souhlas volbou Pobyt v cizině (1.).
V případě variabilního stanovení vycházek je nutné nejprve požádat ČSSZ prostřednictvím formuláře "Žádost o udělení souhlasu k povolení možnosti volit dobu vycházek podle aktuálního zdravotního stavu pojištěnce" o souhlas volbou Volitelné vycházky (1.).
Odeslání hlášení se provede pomocí tlačítka Odeslat nebo zavřením formuláře, které provede (po potvrzení uživatelem) odeslání. S odesláním se hlášené změny automaticky přenesou do neschopenky. Odeslané hlášení již nelze změnit. Pokud je potřeba nějaké údaje upravit, je nutné založit hlášení nové pomocí tlačítka Nový.
Potvrzení o trvání DPN
Potvrzení o trvání DPN lze vystavit tlačítkem Potvrdit v pravé části neschopenky v sekci "Potvrzení o trvání DPN" (5.). Není-li tato volba viditelná, zobrazíte postranní panel kliknutím na tlačítko Potvrzení o trvání DPN (5.).Odeslání potvrzení do ČSSZ se provede kliknutím na tlačítko Odeslat nebo zavřením formuláře. Hromadné podání lze provést v přehledu Práce neschopní (DPN) (Ambulance→Přehledy).
Pro účely ČR
Potvrzení se vydává ke 14. kalendářnímu dni trvání DPN a následně nejméně 1x za měsíc. Údaje v potvrzení se vyplní automaticky, lékař případně upraví datum vystavení.
Jiný stát EU
Potvrzení se vydává společně s vystavením DPN. Údaje v potvrzení se vyplní automaticky, lékař jen doplní datum pravděpodobného trvání DPN a případně upraví datum vystavení. Po vystavení program nabídne jeho vytištění. Potvrzení se neodesílá ČSSZ, tiskopis pojištěnec sám předá příslušné instituci (zaměstnavateli) v příslušném členském státě.
Zákon stanoví povinnost lékaře v případě, že pracovní neschopnost trvá déle než 14 dnů, potvrdit trvání vždy ke 14. dni dočasné pracovní neschopnosti a dále alespoň jednou měsíčně [§ 61 odst. 1 písm. j) zákona 4. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění]. Lékař může v souladu se zákonem potvrdit trvání DPN až 3 dny dopředu ode dne vystavení formuláře Potvrzení o trvání DPN.
V zákoně je stanovena povinnost vystavit Potvrzení o trvání DPN alespoň jednou měsíčně, nikoliv ke konci měsíce. Potvrzení lékař vystavuje v návaznosti na kontrolu zdravotního stavu, a tedy potvrzení o trvání může být vystaveno jak na začátku tak i v průběhu nebo na konci měsíce. Hromadné vystavení potvrzení není možné (lékař by potvrzoval skutečnost, kterou nijak neověřil).
Povinnost vystavovat ke konci měsíce tedy právní úpravou dána není, na druhou stranu nic nebrání lékaři tak učinit, pokud chce vyjít zaměstnanci vstříc. Praktické to může být zejména v případě, kdy prvních 14 dnů DNP připadá na přelom měsíce. Pokud není v takovém případě potvrzeno trvání DPN ke konci měsíce, může se stát, že zaměstnanec obdrží (celou) náhradu mzdy od zaměstnavatele až v následujícím výplatním termínu. Potvrzení o trvání DPN je totiž pro zaměstnavatele podkladem pro výplatu náhrady mzdy za dobu prvních 14 dní DPN, bez tohoto potvrzení není tato náhrada mzdy vyplacena.
Zdroj: ČSSZ
Propuštění DPN
Pro propuštění pacienta ze své péče se po výběru příslušné neschopenky v navigačním stromu stiskne tlačítko Propustit, následně je vygenerováno Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL), které je zasláno na příslušné pracoviště ČSSZ. Poté již nelze měnit údaje v neschopence.
Převzetí DPN
Převzetí se provádí výběrem stávající neschopenky nebo založením nové a stisknutím tlačítka Převzít. Následně je vygenerováno Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL) a odesíláno na příslušné pracoviště ČSSZ. Tímto lékař získává pacienta do své péče a může provádět změny v neschopence. Původní lékař resp. IČPE tak ztrácí možnost úprav, nicméně možnost náhledu mu zůstává.
Není-li před převzetím vyplněno ePodání (EČN), nabídne program po stisku tlačítka Převzít dostupné otevřené neschopenky pacienta pro převzetí. Údaje z neschopenky se tak převezmou z ČSSZ.
Ukončení DPN
Ukončení DPN lze max. 3 kalendářní den po datu poslední kontroly zdravotního stavu . Neschopenka se ukončuje zadáním data ukončení neschopnosti a diagnózy nebo tlačítkem Ukončit. Následně se pomocí tlačítka Odeslat odesílá III. Díl RDPN příslušnému pracovišti ČSSZ. Pojištěnci je možné tlačítkem Tisk opětovně vytisknout II. Díl RDPN s datem ukončení neschopnosti.
Opětovné vystavení DPN (do 7 dnů)
V případě akutního vzplanutí téže nemoci nebo v případě odlišného onemocnění v období do 7 dnů od ukončení předchozí DPN, může lékař vystavit DPN běžným způsobem (viz. Vystavení DPN). V případě shodného nebo obdobného onemocnění je nutné nejprve požádat formulářem "Žádostí o souhlas k uznání DPN v období 7 dnů po ukončení předchozí DPN orgánem nemocenského pojištění.
" o souhlas volbou Souhlas po ukončení (1.). V případě uznání je následný postup shodný.Zrušení / stornování DPN
Datové rozhraní ČSSZ neumožnuje odeslat žádost o zrušení DPN (pouze nahlásit opravu - viz. Opravné hlášení DPN). Proto program umožňuje smazání neschopenky pouze do doby jejího prvního odeslání do ČSSZ. Po odeslání je možné řešit zrušení neschopenky pouze telefonicky či písemně s příslušným pracovištěm ČSSZ. Pokud ČSSZ povolí zrušení, pak je možné neschopenku stornovat. Stornování je v programu jen formální a slouží pro potřeby filtrování v přehledech o dočasné pracovní neschopnosti.
Stav aktuální neschopenky
Stav aktuální neschopenky indikuje barevný informační pruh v horní části okna: - zahájená, - předaná, - ukončená. V závorce, je-li uvedena, je stav potvrzení posledního podání.
Náhled stavů jednotlivých podání aktuální neschopenky lze sledovat pod stromem vydaných neschopenek (2.). Příznak Opr. indikuje opravné hlášení (viz. Opravné hlášení DPN).
Podání:
- RDPN1 - Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti I. Díl (založení neschopenky);
- HOL - Hlášení ošetřujícího lékaře;
- PTRDPN - Potvrzení trvání dočasné pracovní neschopnosti;
- RDPN3 - Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti III. Díl (ukončení neschopenky).
Stav:
- - čekající na potvrzení;
- - ve zpracování ze strany ČSSZ;
- - stornované podání ze strany ČSSZ;
- - zamítnuté podání;
- - schválené podání.
Stavový řádek
Informuje uživatele o aktuálním stavu odeslaných podání a přijatých notifikací běžících na pozadí.
- (šedá) – není známo nebo se zjišťuje;
- (zelená) – vše je v pořádku: žádná podání k odeslání, všechny notifikace jsou staženy;
- (oranžová) – existují nevyřešené případy (dosud se nestáhly notifikace k podáním starším než 24h);
- (červená) – nepodařilo se odeslat: rozhodnutí DPN, hlášení OL nebo potvrzení o trvání DPN.
Dvojklik myší na tomto statusu otevře přehled Práce neschopní (DPN) / Kniha podání 2020, kde je možné kliknutím na tlačítko Odeslat a přijmout zahájit odeslání podání a příjem notifikací mimo časový plán této služby.
Demo provoz
Možnost testování byla ze strany ČSSZ ukončena.
Ambulance
- Testování a očkování proti COVID-19
- Registrace na očkování proti COVID-19
- Anamnéza
- Denní záznam
- Dispenzární péče
- Dokument / Zpráva
- eRecept
- Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL)
- Inkontinenční pomůcky
- Neschopenka / eDPN
- Očkovací kalendář
- Práce neschopní (DPN)
- Přehled dispenzární péče
- Přehled očkování
- Přehled prohlídek
- Přehled předepsané léčivo
- SmartMEDIX.net
- Žádanka na vyšetření COVID-19 / Hlášení výsledku testů
- Anamnestické údaje
- Číselník dispenzárních skupin
- Číselník indikačních skupin
- Číselník prohlídek
- Dekursy - přehled
- Diabetes
- Generování PDF zabezpečených heslem (PINem)
- Gravidita
- Laboratorní žádanka
- Medikační list
- Neschopenka
- Očkování
- Operace
- Prohlídky
- Přehled hospitalizací
- Přehled operací
- Přehled přítomných stavů
- Případ
- Přítomný stav
- Recepty
- Roční výkaz o činnosti ZZ (formulář)
- Specializovaná vyšetření
- Stálé diagnózy
- Šablony laboratorních žádanek
- Trvalá medikace
- Vydané poukazy - přehled
- Vyšetření/ošetření FT
- Vyšetření/ošetření K
- Vyšetření/ošetření Z
- Warfarinizace
Ambulance je základní modul, který umožňuje administrativní práci s pacientem. Jeho součástí jsou položky typu identifikace, anamnéza, dekurz, dokument, laboratoř případně účet.