eDávky nemocenského pojištění (eNeschopenka)
Základní popis
eDNP (Dávky Nemocenského Pojištění elektronicky), původně eNeschopenka slouží od 1.1.2025 k vystavení a správě Rozhodnutí o příslušných dávkách nemocenského pojištění a jejich elektronické odeslání na příslušné pracoviště ČSSZ. Před zahájením používání elektronických dávek nemocenského pojištění je nutné mít k dispozici Resortní (dříve SÚKL) šifrovací certifikát (viz. https://pristupy.sukl.cz/) vystavený pro vaše IČO a přidělené jedno či více IČPE (viz. IČPE (ČSSZ) ).
Nápovědu k původní neschopence naleznete v sekci Neschopenka.
Umístění
Neschopenku lze otevřít z dekurzu zdravotní karty tlačítkem Neschopenka, přes tlačítko Ambulance →
Neschopenka, nebo klávesovou zkratkou Ctrl+Shift+N.
- 1. - Panel výběru druhu dávky nemocenského pojištění / hlášení či žádosti k dané dávce;
- 2. - Přehled (strom) založených dávek / hlášení / žádostí;
- 3. - Kniha podání - přehled odeslaných podání aktivní dávky; Na spodu Knihy podání je vysouvatelné okno o změně případu dané dávky ze strany ČSSZ;
- 4. - Detail vybrané dávky / formuláře žádosti či hlášení;
- 5. - Panel žádostí o potvrzení trvání dávky, nastavení.
Přehled jednotlivých dávek nemocenského pojištění lze najít v Práce neschopní nebo probíhající DNP (Ambulance→Přehledy, poslední ikona v bočním menu modulu - 1. ), kde je také k dispozici kniha podání všech dávek informující o stavu jednotlivých podání s možností opětovného odeslání nezdařených odeslání.
Vystavení DPN či jiné dávky
Níže je uveden podrobný popis pro DPN, ostatní dávky nemocenského pojištění se vystavují analogicky.
DPN je možné založit výběrem záložky eDPN (1.). Nemá-li pacient žádnou aktivní neschopenku, založí se automaticky neschopenka nová. Je-li potřeba založit další neschopenku, pak kliknutím na tlačítko
Zahájit nebo
Nový se založí neschopenka nová. Přepínání mezi jednotlivými neschopenkami lze navigací ve stromu po levé straně (3.).
Vystavit DPN lze max. 3 dny zpětně od zjištění stavu vyšetření. Ukončit pak 3 dny dopředu od zjištění stavu vyšetřením.
Adresu pobytu a zaměstnavatele lze převzít z registru ČSSZ stisknutím tlačítka v dané sekci nebo výběrem z lokálního číselníku stisknutím tlačítka
.
Po vyplnění všech údajů v neschopence se odesílá I. Díl RDPN (Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti) pomocí tlačítka Odeslat příslušnému pracovišti ČSSZ. Následně se pojištěnci tlačítkem
Tisk vytiskne II. Díl RDPN.
Vznikne-li potřeba uznání DPN za více jak 3 dny zpětně je postup stejný, ale v prvním kroku se uvádí datum tři dny zpětně. Následně je nutné odeslat "Žádost o souhlas se vznikem DPN o více než 3 dny zpětně" volbou Zpětné uznání (1.). Po přijetí souhlasu je teprve možné opravným hlášením odeslat datum požadovaného počátku neschopnosti.
Cizí státní příslušník pojištěný v ČR
Pacient je automaticky identifikován jako cizí státní příslušník, má-li v jeho identifikaci zatržený příznak Cizinec nebo má-li jeho rodné číslo příslušný formát pro cizince (+50 v místě určující den narození). V takovém případě se na portál ČSSZ posílá místo rodného čísla jeho datum narození. Postup vystavení elektronické neschopenky je shodný s postupem pro občany ČR. Orgánem nemocenského pojištění zůstává 101 ČSSZ.
Pacient zaměstnán a pojištěn v jiném státě EU (tzv. "pendler")
Je-li pacient zaměstnán a pojištěn v jiném státě EU/EHP, vystaví se běžným způsobem I. Díl RDPN a následně "Potvrzení o trvání DPN pro účely EU" (viz. Potvrzení o trvání DPN), které se předá vytištěné společně s II. Dílem pacientovi. Před vystavením neschopenky je nutné změnit Orgán nemocenského pojištění na 199 Zahraniční a to buď natrvalo v identifikaci pacienta nebo jednorázově přímo na formuláři neschopenky. Formulář "Potvrzení o trvání DPN pro účely EU" se neodesílá do ČSSZ, pouze se tiskne na papír a předá se pojištěnci. Ostatní formuláře se řeší běžným způsobem a po vyplnění se elektornicky odešlou na ČSSZ.
Problémy s elektronickým odesláním
Nelze-li vystavit novou elektronickou neschopenku (pojištěnci dosud nebyl vystaven II. Díl RDPN), lze z důvodů uvedených ve vyhlášce vystavit neschopenku papírovou, a to kliknutím na odkaz Přepnout na papírovou neschopenku .
Byl-li již pojištěnci vystaven II. Díl RDPN a následně dojde k problémům s odesláním podání, lze podání předat prostřednictvím formuláře "NÁHRADNÍ HLÁŠENÍ o dočasné pracovní neschopnosti", který je následně vytištěn do papírové předlohy a poštou odeslán na příslušné pracoviště ČSSZ. Neschopenka se stává automaticky náhradním hlášením, je-li vyplněno pole Důvod vystavení v papírové podobě.
Opravné hlášení DPN či jiné dávky
Opravné hlášení slouží k informování ČSSZ o chybně uvedeném údaji v již odeslaném rozhodnutí o DPN. Zahajuje se stisknutím tlačítka Opravit, po provedení požadovaných změn se oprava ukončí stisknutím tlačítka
Odeslat nebo zavřením formuláře, které provede (po potvrzení uživatelem) odeslání. Následně se pojištěnci tlačítkem
Tisk vytiskne opravený II. Díl RDPN.
Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL)
Hlášení ošetřujícího lékaře je možné založit na záložce Hlášení lékaře (1.) a stiskem tlačítka
Nový.
Hlášení slouží pro nahlášení změny příslušnému pracovišti ČSSZ, která nastala v průběhu neschopnosti či poskytování jiné dávky (povolení, změna či zrušení vycházek, zásadní změnu diagnózy či změnu pobytu v době DPN). Prostřednictvím HOL se také hlásí převzetí či propuštění pacienta z péče (viz. Převzetí pacienta do péče, hlášení DNP).
Odeslání hlášení se provede pomocí tlačítka Odeslat nebo zavřením formuláře, které provede (po potvrzení uživatelem) odeslání. S odesláním se hlášené změny automaticky přenesou do neschopenky. Odeslané hlášení již nelze změnit. Pokud je potřeba nějaké údaje upravit, je nutné založit hlášení nové pomocí tlačítka
Nový.
Specifika DPN
V případě změny pobytu do státu mimo ČR, je nutné nejprve požádat ČSSZ prostřednictvím formuláře "Žádost o udělení souhlasu k povolení změny pobytu dočasně práce neschopného pojištěnce v době DPN z důvodu pobytu v cizině" o souhlas volbou Pobyt v cizině (1.).
V případě variabilního stanovení vycházek je nutné nejprve požádat ČSSZ prostřednictvím formuláře "Žádost o udělení souhlasu k povolení možnosti volit dobu vycházek podle aktuálního zdravotního stavu pojištěnce" o souhlas volbou Volitelné vycházky (1.).
Potvrzení o trvání DPN či jiné dávky
Potvrzení o trvání DPN lze vystavit tlačítkem Potvrdit v pravé části neschopenky v sekci "Potvrzení o trvání DPN" (5.). Není-li tato volba viditelná, zobrazíte postranní panel kliknutím na tlačítko
Potvrzení o trvání DPN (5.).Odeslání potvrzení do ČSSZ se provede kliknutím na tlačítko
Odeslat nebo zavřením formuláře. Hromadné podání lze provést v přehledu Práce neschopní nebo probíhající DNP (Ambulance→Přehledy, poslední ikona v bočním menu modulu - 1. ).
Pro účely ČR
Potvrzení se vydává ke 14. kalendářnímu dni trvání DPN a následně nejméně 1x za měsíc. Údaje v potvrzení se vyplní automaticky, lékař případně upraví datum vystavení.
Jiný stát EU
Potvrzení se vydává společně s vystavením DPN. Údaje v potvrzení se vyplní automaticky, lékař jen doplní datum pravděpodobného trvání DPN a případně upraví datum vystavení. Po vystavení program nabídne jeho vytištění. Potvrzení se neodesílá ČSSZ, tiskopis pojištěnec sám předá příslušné instituci (zaměstnavateli) v příslušném členském státě.
Zákon stanoví povinnost lékaře v případě, že pracovní neschopnost trvá déle než 14 dnů, potvrdit trvání vždy ke 14. dni dočasné pracovní neschopnosti a dále alespoň jednou měsíčně [§ 61 odst. 1 písm. j) zákona 4. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění]. Lékař může v souladu se zákonem potvrdit trvání DPN až 3 dny dopředu ode dne vystavení formuláře Potvrzení o trvání DPN.
V zákoně je stanovena povinnost vystavit Potvrzení o trvání DPN alespoň jednou měsíčně, nikoliv ke konci měsíce. Potvrzení lékař vystavuje v návaznosti na kontrolu zdravotního stavu, a tedy potvrzení o trvání může být vystaveno jak na začátku tak i v průběhu nebo na konci měsíce. Hromadné vystavení potvrzení není možné (lékař by potvrzoval skutečnost, kterou nijak neověřil).
Povinnost vystavovat ke konci měsíce tedy právní úpravou dána není, na druhou stranu nic nebrání lékaři tak učinit, pokud chce vyjít zaměstnanci vstříc. Praktické to může být zejména v případě, kdy prvních 14 dnů DNP připadá na přelom měsíce. Pokud není v takovém případě potvrzeno trvání DPN ke konci měsíce, může se stát, že zaměstnanec obdrží (celou) náhradu mzdy od zaměstnavatele až v následujícím výplatním termínu. Potvrzení o trvání DPN je totiž pro zaměstnavatele podkladem pro výplatu náhrady mzdy za dobu prvních 14 dní DPN, bez tohoto potvrzení není tato náhrada mzdy vyplacena.
Zdroj: ČSSZ
Propuštění pacienta z péče, hlášení DNP
Pro propuštění pacienta ze své péče se po výběru příslušné dávky nemocenského pojištění v navigačním stromu stiskne tlačítko Předat, následně je vygenerováno Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL), které je zasláno na příslušné pracoviště ČSSZ. Poté již nelze měnit údaje v dávce.
Převzetí pacienta do péče, hlášení DNP
Převzetí se provádí výběrem stávající dávky nemocenského pojištění nebo založením nové a stisknutím tlačítka Převzít. Následně je vygenerováno Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL) a odesíláno na příslušné pracoviště ČSSZ. Tímto lékař získává pacienta do své péče a může provádět změny v příslušné dávce nemocenského pojištění. Původní lékař resp. IČPE tak ztrácí možnost úprav, nicméně možnost náhledu mu zůstává.
Není-li před převzetím vyplněno ePodání (číslo dávky), nabídne program po stisku tlačítka Převzít dostupné otevřené dávky daného typu pacienta pro převzetí. Údaje pro vybranou dávku se tak převezmou z ČSSZ.
Ukončení DNP
Ve formuláři dávky se vyplní potřebné informace, tlačítkem Ukončit se provede ukončení. Následně se pomocí tlačítka
Odeslat odesílá rozhodnutí příslušnému pracovišti ČSSZ. Tlačítkem
Tisk je možno vytisknout finální rozhodnutí s datem ukončení pro pacienta.
Specifika pracovní neschopnosti
Ukončení DPN
Ukončení DPN lze max. 3 kalendářní den po datu poslední kontroly zdravotního stavu . Neschopenka se ukončuje zadáním data ukončení neschopnosti a diagnózy nebo tlačítkem Ukončit. Následně se pomocí tlačítka
Odeslat odesílá III. Díl RDPN příslušnému pracovišti ČSSZ. Pojištěnci je možné tlačítkem
Tisk opětovně vytisknout II. Díl RDPN s datem ukončení neschopnosti.
Opětovné vystavení DPN (do 7 dnů)
V případě akutního vzplanutí téže nemoci nebo v případě odlišného onemocnění v období do 7 dnů od ukončení předchozí DPN, může lékař vystavit DPN běžným způsobem (viz. Vystavení DPN). V případě shodného nebo obdobného onemocnění je nutné nejprve požádat formulářem "Žádostí o souhlas k uznání DPN v období 7 dnů po ukončení předchozí DPN orgánem nemocenského pojištění. Souhlas po ukončení (1.). V případě uznání je následný postup shodný.
Zrušení / stornování DPN
Datové rozhraní ČSSZ neumožnuje odeslat žádost o zrušení DPN (pouze nahlásit opravu - viz. Opravné hlášení DPN). Proto program umožňuje smazání neschopenky pouze do doby jejího prvního odeslání do ČSSZ. Po odeslání je možné řešit zrušení neschopenky pouze telefonicky či písemně s příslušným pracovištěm ČSSZ. Pokud ČSSZ povolí zrušení, pak je možné neschopenku stornovat. Stornování je v programu jen formální a slouží pro potřeby filtrování v přehledech o dočasné pracovní neschopnosti.
Aktuální stav vybrané dávky
Stav aktuální dávky indikuje barevný informační pruh v horní části okna: - zahájená, - předaná, - ukončená. V závorce, je-li uvedena, je stav potvrzení posledního podání.
Náhled stavů jednotlivých podání aktuální dávky lze sledovat pod stromem vydaných rozhodnutí (2.). Příznak Opr. indikuje opravné hlášení (viz. Opravné hlášení DPN či jiné dávky).
Podání:
- RDPN1 - rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti I. Díl (založení neschopenky);
PTDPN - potvrzení trvání dočasné pracovní neschopnosti
HOL - hlášení ošetřujícího lékaře DPN
RDPN3 - rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti III. Díl (ukončení neschopenky)
ZOLUSU - zpětné uznání
ZOLUSOU - souhlas po ukončení do 7 dní
ZUSPVY - volitelné vycházky
ZPNPUS - pobyt v cizině
RPOP1 - vznik potřeby ošetřování/péče
RPOP2 - ukončení potřeby ošetřování/péče
RPDP1 - vznik potřeby dlouhodobé péče
RPDP2 - ukončení potřeby dlouhodobé péče
PTNP - potvrzení o trvání potřeby (oše./dl. oš.)
HOLo - hlášení ošetřujícího lékaře (ošetřovné)
HOLd - hlášení ošetřujícího lékaře (dl. ošetřovné)
PDP - potvrzení o datu porodu (mateřská)
PHDZD - potvrzení o hospitalizaci dítěte (otcovská)
Stav:
- odesláno, ale není znám stav přijetí
- odesláno a bylo úspěšně přijato ČSSZ
- odesláno, ale bylo na ČSSZ stornováno
- neodesláno (komunikační chyba)
- odesláno, ale bylo odmítnuto ČSSZ z důvodu chyby
- odesláno, žádost ošetřujícího lékaře byla schválena
- odesláno, žádost ošetřujícího lékaře byla zamítnuta
Stavový řádek
Informuje uživatele o aktuálním stavu odeslaných podání a přijatých notifikací běžících na pozadí.
(šedá) – není známo nebo se zjišťuje;
(zelená) – vše je v pořádku: žádná podání k odeslání, všechny notifikace jsou staženy;
(žlutá) – existují nevyřešené případy (dosud se nestáhly notifikace k podáním starším než 24h);
(červená) – nepodařilo se odeslat: rozhodnutí DPN, hlášení OL nebo potvrzení o trvání DPN.
Dvojklik myší na tomto statusu otevře přehled Práce neschopní nebo probíhající DNP (Ambulance→Přehledy, poslední ikona v bočním menu modulu - 1. ), kde je možné kliknutím na tlačítko Odeslat podání zahájit odeslání podání a příjem notifikací mimo časový plán této služby.
Ambulance
- Testování a očkování proti COVID-19
- Registrace na očkování proti COVID-19
- Anamnéza
- Denní záznam
- Dispenzární péče
- Dokument / Zpráva
- eRecept
- Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL)
- Inkontinenční pomůcky
- Očkovací kalendář
- Přehled dispenzární péče
- Přehled očkování
- Přehled prohlídek
- Přehled předepsané léčivo
- SmartMEDIX.net
- Žádanka na vyšetření COVID-19 / Hlášení výsledku testů
- Anamnestické údaje
- Audit EZD
- Číselník dispenzárních skupin
- Číselník indikačních skupin
- Číselník prohlídek
- Dekursy - přehled
- Diabetes
- eDávky nemocenského pojištění (eNeschopenka)
- Elektronická zdravotnická dokumentace (EZD)
- Generování PDF zabezpečených heslem (PINem)
- Gravidita
- Laboratorní žádanka
- Medikační list
- Neschopenka
- Očkování
- Operace
- Práce neschopní nebo pobírající DNP
- Prohlídky
- Přehled hospitalizací
- Přehled operací
- Přehled přítomných stavů
- Případ
- Přítomný stav
- Recepty
- Roční výkaz o činnosti ZZ (formulář)
- Specializovaná vyšetření
- Stálé diagnózy
- Šablony laboratorních žádanek
- Trvalá medikace
- Vedení EZD - legislativní rámec
- Vydané poukazy - přehled
- Vyšetření/ošetření FT
- Vyšetření/ošetření K
- Vyšetření/ošetření Z
- Warfarinizace
Ambulance je základní modul, který umožňuje administrativní práci s pacientem. Jeho součástí jsou položky typu identifikace, anamnéza, dekurz, dokument, laboratoř případně účet.