Nápověda k programu SmartMEDIX®

Index nápovědy |  Index modulu
 

Tvorba dávek

Základní popis

Tvorba dávek slouží pro vyúčtování nevyúčtovaných dokladů na zdravotní pojišťovny.

Umístění

Tento formulář můžeme otevřít třemi způsoby:

  1. kliknutím na ikonku Vyúčtování v nástrojové liště (individuální volba)
  2. přes menu Pojišťovna - Vyúčtování
  3. klávesovou zkratkou Ctrl+Alt+G

Po otevření tohoto formuláře klikneme na záložku Tvorba dávek.

Vzhled a funkce

Tento formulář obsahuje:

 Doporučené nastavení při tvorbě dávek - specialisté, ošetřovatelská péče

Doporučené nastavení při tvorbě dávek - gynekolog

Doporučené nastavení při tvorbě dávek - praktik, pediatr

Nastavení, které si zvolíme si program při dalším vyúčtování již pamatuje. Po nastavení požadovaného období a nastavení všech parametrů můžeme spustit vytvoření dávek. Tvorbu dávek můžeme spustit na zkoušku, když zaškrtneme zatržítko  Pouze na zkoušku. Tato volba se využívá nejčastěji ve větších zařízeních, protože uživatelům neomezuje při práci funkčnost programu, a uživatel, který vytváří dávky může zkontrolovat, zda vyúčtování neobsahuje chyby. Pokud nemáme zaškrtnuto "Pouze na zkoušku", program vytvoří dávky již naostro.

Ovládací prvky

Tvorbu dávek spustíme kliknutím na tlačítko Vytvořit dávky. Program začne automaticky kontrolovat všechny nevyúčtované doklady a přepne se na záložku Protokol. Na této stránce se zobrazí případné chyby v dokladech. Klikem na modře zbarvený odkaz se dostaneme přímo do dokladu, případně do identifikace pacienta, kde provedeme opravy. Pokud se ve vyúčtování nevyskytnou žádné chyby, program se automaticky přenese do třetího okna "Export".

 

Opravné dávky

Opravné dávky se vytváří v případě, že pojišťovna odmítne některé doklady proplatit z důvodu chyb. Pokud jsme schopni takové chyby opravit, vytváříme k nim opravné dávky.

Nalezení dokladu k vrácení, vrácení dokladu

Pro vytvoření opravných dávek musíme nejdříve původní doklady, které byly pojišťovnou vyhodnoceny jako chybné, vrátit z vyúčtování.

Pojišťovna nám nejprve sdělí, čísla dokladů, které vyhodnotila jako chybné včetně popisu dané chyby. Podle čísla dokladu jsme schopni doklad dohledat a vrátit z původního vyúčtování. Podle popisu chyby můžeme uvedenou chybu opravit a doklad poté v opravné dávce poslat znovu pojišťovně.
V Menu pojišťovna zvolíme Vyúčtování.

V levém panelu vyúčtování zvolíme volbu archiv dokladů.
V horní části okna máme možnost mezi doklady filtrovat podle následujících kritérií:
• Období
• Druh dávky
• Pojišťovna
• Typ dokladu
• Druh pojištění
• IČZ
• IČP
• Odbornost
• a až 5 výkonů z dokladů

Samotné vrácení vybraného dokladu nebo dokladů se provede zmáčknutím tlačítka Vrátit doklad(y). 
Při zmáčknutí se zobrazí dotaz, zda chcete doklad vrátit pro vyúčtování v:
• PŮVODNÍ dávce
• OPRAVNÉ dávce s novým číslem
• OPRAVNÉ dávce s původním číslem
• OPRAVNÉ dávce s vlastním zadaným číslem 

Pokud známe rodné číslo pacienta, u něhož je chybný doklad, lze jej dohledat v kartotéce podle rodného čísla a po té jít do Pojišťovna→Doklady pacienta. Zvolíme období, ve kterém se doklad nachází a podle sloupců "doklady od" "doklady do" dohledáme doklad. Dvojklikem doklad otevřeme a stiskneme tlačítko " Akce". Vybereme možnost "Vrátit doklad z vyúčtování". Následuje dotaz, jakým způsobem má být doklad vrácen. Vybereme jednu z možností, které se nabídnou, vysvětlení jednotlivých položek viz níže.
 

Vysvětlení tipů vrácení dokladů a jejich využití

Vrácení pro vyúčtování v:
• PŮVODNÍ dávce – využívá se v případě, že daný doklad pojišťovna vůbec neobdržela (např. byl doklad poslán jiné pojišťovně). U volby je i možnost rovnou změnit pojišťovnu dokladu.
• OPRAVNÉ dávce s novým číslem – používá se v případě, že pojišťovna vrátila jen část dokladu. Původní doklad je tak na pojišťovně stále evidován, proto musíme zvolit nové číslo.
• OPRAVNÉ dávce s původním číslem – používá se v případě, že pojišťovna vrátila celý doklad. Celý doklad byl v evidenci pojišťovny vymazán a můžeme znovu použít původní číslo. Toto je obvyklý postup u pojišťovny 111.
• OPRAVNÉ dávce s vlastním zadaným číslem – používá se v případě, že by měl mít doklad konkrétní číslo. Tuto variantu si pojišťovna v případě potřeby přímo vyžádá.
 

Úprava dokladů

Pokud se jedná o změnu diagnózy, výkonu nebo ZUM/ZULP, případně jejich vymazání, můžeme úpravu provést přímo kliknutím na požadovaný řádek a výběrem jiného výkonu nebo dg. pokud potřebujeme výkon či ZUM/ZULP smazat, klikneme na dotyčný řádek a použijeme tlačítko " Smaž" (tato volba je přístupná i přes pravé tlačítko myši, pokud se nám nezobrazuje v horním menu).  Pokud ale potřebujeme v dokladu opravit údaje, které jsou v hlavičce dokladu např. změna pojišťovny, druhu pojištění, účetní jednotky, pojištěnce, odesílajícího, použijeme znovu tlačítko " Akce". Tentokrát se zpřístupní nabídka úprav dokladu, které se týkají údajů v hlavičce. Vybereme požadovanou možnost a provedeme změnu. Poté doklad uložíme a zavřeme. Doklad máme připraven pro nové vyúčtování na pojišťovnu.


Vytvoření opravných dávek

Vytváření opravných dávek probíhá obdobně, jako u dávek standardních. Po vybrání IČP, období (volíme období, ve kterém byl doklad vytvořen, nikoliv aktuální měsíc) a pojišťoven si vybereme, jaký typ dokladů chceme zpracovat. U opravných dávek doporučujeme zaškrtnout jen volby Původní a Opravné.

Odesílání opravných dávek

Po vytvoření opravných dávek se dostaneme do okna "Export", odkud můžeme opravné dávky odeslat stejně, jako dávky v běžném vyúčtování. V případě, že má zdravotnické zařízení s pojišťovnou 111 uzavřenou smlouvu s paušální úhradou, tak se již negeneruje a neposílá další faktura. Tento krok se u opravných dávek pro pojišťovnu 111 přeskakuje a odesílá se jen K-davka na portál ZP.
U ostatních pojišťoven nebo v případě, že úhrady pojišťovny 111 neprobíhají paušální úhradou, toto pravidlo neplatí a postup pro odeslání opravné dávky je totožný jako u standardních dávek.
 

Aktualizace: 08.11.2019 10:25:18

Pojišťovna

Tento modul je určen k pořizování a vyúčtování zdravotní péče na pojišťovnu s možností sledování nákladů na péči.

Noví pacienti jsou označeni zelenou barvou. Pacienti, kteří v letošním roce přišli poprvé, jsou označeni červenou barvou.

Aktualizace: 06.11.2019 17:01:57
Nahoru