Aplikační server
Aplikační server (dále AS) programu SmartMEDIX® je soubor služeb, které na pozadí běhu programu vykonávají automatické naplánované úlohy, jako je např. příjem laboratorních výsledků, replikace dat mezi uzly, aktualizace číselníků, synchronizace internetového objednávání atp. Standardně AS běží distribuovaně v rámci běžně spuštěného SmartMEDIXu a to na počítači s největším ratingem (HW výkonem, pamětí, vzdáleností od databízového serveru atp.). Pokud se aplikace na tomto počítači ukončí, automaticky převezme službu aplikačního serveru jiný spuštěný SmartMEDIX v síti. Nad jednou databází běží právě jeden AS.
Je-li databáze přenesena na jiný server, aplikační server se z bezpečnostních důvodů zablokuje. Pokud je změna databázového serveru cílená, povolení běhu AS Vám na žádost provede pracovník technické podpory.
Dedikovaný AS je aplikační server, který běží pouze na vyhrazeném serveru jako služba Windows. Tento server by měl běžet nepřetržitě. Pro běh dedikovaného AS není nutné mít zakoupenou klientskou licenci, avšak je nutné mít licenční soubor vystavený na databázový server, nikoliv na zdravotnické zařízení. Tuto změnu, je-li to možné, Vám provede bezplatně technická podpora.
Dedikovaný AS je nutné instalovat s programem SmartMEDIX na zvoleném serveru. Na jednom serveru by se neměl instalovat aplikační server vícenásobně a v rámci jedné databáze by měl v síti běžet právě jeden AS.Instalce dedikovaného AS se volí při instlaci samotného programu SmartMEDIX zatržením úlohy "Instalovat dedikovaný aplikační server SmartMEDIX". Je-li SmartMEDIX na serveru instalován, lze postupovat stejně jako u nové instalace programu SmartMEDIX nebo lze stáhnout instalační balíček SmartSERVERSetup.exe v běžném umístění instalačních souborů programu SmartMEDIX.
Ze zjištného důvodu se služba AS nespouští po instalaci automaticky, ale je ji nutné ve službách systému Windows spustit nebo restartovat server. S každým spuštěním Windows se již pak služba spouští automaticky.
Konfigurace AS se provádí automaticky a ve většině případů není potřeba nic nastavovat. V případě specifických nastavení je konfigurace uložena v registru Windows: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Medax\SmartSERVER.
Aplikační server se aktualizuje automaticky s aktualizací programu SmartMEDIX. Aby byla aktualizace zcela automatická je nutné povolit v Konfigurace/Aplikace/Aktualizace volby:
Služba systému Windows hlídá běh AS a pokud dojde z nějakého důvodu k jeho ukončení nebo zamrznutí hlavního vlákna, služba automaticky AS restartuje. V případě zastavení služby se AS ukončí a předá se řízení jinému AS v síti (i standardnímu AS). Pozastaví-li se služba, AS se ukončí, ale řízení je po stanovenou dobu nadále rezervováno pro tento AS. Pokud se AS do daného limitu nepřihlásí, předá se řízení jinému AS v síti.
Není-li v registru Windows nastaveno jinak, AS se automaticky restartuje každý den ve 3h ráno.
Pokud je služba instalována na serverový systém (nebo systém instalovaný v jiném regionálním prostředí než českém), je vhodné službu spouštět pod konkrétním uživatelem, který má příslušná práva potřebná pro běh programu SmartMEDIX a připojení k databázi. Profil uživatele musí být vytvořen, země či oblast a formát data a času musí být nastaven na "české".
Připojuje-li se AS k MSSQL s použitím Windows autentifikace, je nutné přidělit práva k databázi uživateli, pod jehož účtem je služba AS spouštěna. Ve výchozí konfiguraci jde o systémový účet NT AUTHORITY\SYSTEM.
Přístupová práva
Pro správný běh aplikačního serveru je nutné aby uživatel, pod kterým je spouštěna služba Windows, měl dostatečná oprávnění pro umístění:
- Instalační adresář programu SmartMEDIX včetně podsložek
- C:\ProgramData\SmartMEDIX\
- C:\ProgramData\SmartSERVER\
- HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Medax
- DBOwner oprávnění k databázi MSSQL programu i repozitoře
- Synchronizační složky importu laboratorních výsledků, laboratorních žádanek, eZprávy atp. (dle konfigurace programu)
- Adresářová struktura souborové repozitoře (je-li nastavena)
Logování běhu
Zprávy o běhu AS a případných chybách jsou logovány do souboru: C:\ProgramData\SmartSERVER\logs\error.log.
Nepodaří-li se službě spustit AS, je důvod selhání zapsaán do logu: Server exited with ERROR X (seznam chybových kódů X je uveden níže).
Chybové kódy
- Účet služby nemá oprávnění přístupu k DB
- Databázový server není dostupný
- Databáze není dostupná
- Databázový soubor je pravděpodobně poškozený
- Neznámý důvod chyby připojení k DB
- Účet služby nemá dostatečná oprvánění pro správný běh AS
- Databázový soubor neodpovídá verzi databázového sereveru
- Počet licencí byl překročen (při náběhu AS je nutné mít k dispozici volnou licenci, pro samotný běh AS už není licence potřeba a může ji využít běžný uživatel)
- Na serveru je nedostatek volného místa na disku
- Účet služby nemá dostatečná oprvánění pro posun metadat databáze
Program SmartMEDIX®
- Spuštění programu
- Přihlášení do programu
- Základní dovednosti
- Indikace stavu služeb
- Datový přístup
- Přehledy
- Tiskový modul
- Tisková galerie obrázků
- Uživatelské číselníky
- Aplikační připomínka
- Novinky
- Automatické aktualizace
- Vzdálená pomoc
- Aplikační server
- Automatické odesílání
- Nastavení zachytávacího zařízení
- Replikace dat
- Vstup pacienta
- DICOM
- Historie dokumentace
- Historie přístupu
- Přehled preventivních prohlídek
- Úprava nástrojových lišt
Subjekty
- Kartotéka pacientů/klientů
- Čekárna
- Identifikace klienta/pacienta
- Zaměstnavatel
- Registrace pacienta
- Zařazení pacienta
- Adresy a kontakty
- Skupiny pacientů
- Interní osoby
- Externí osoby
- Pracovnělékařské služby
- Deník
- Firmy a instituce
- Spolupracující lékaři
Ambulance
- Testování a očkování proti COVID-19
- Registrace na očkování proti COVID-19
- Anamnéza
- Denní záznam
- Dispenzární péče
- Dokument / Zpráva
- eRecept
- Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL)
- Inkontinenční pomůcky
- Očkovací kalendář
- Přehled dispenzární péče
- Přehled očkování
- Přehled prohlídek
- Přehled předepsané léčivo
- SmartMEDIX.net
- Žádanka na vyšetření COVID-19 / Hlášení výsledku testů
- Anamnestické údaje
- Audit EZD
- Číselník dispenzárních skupin
- Číselník indikačních skupin
- Číselník prohlídek
- Dekursy - přehled
- Diabetes
- eDávky nemocenského pojištění (eNeschopenka)
- Elektronická zdravotnická dokumentace (EZD)
- Generování PDF zabezpečených heslem (PINem)
- Gravidita
- Laboratorní žádanka
- Medikační list
- Neschopenka
- Očkování
- Operace
- Práce neschopní nebo pobírající DNP
- Prohlídky
- Přehled hospitalizací
- Přehled operací
- Přehled přítomných stavů
- Případ
- Přítomný stav
- Recepty
- Roční výkaz o činnosti ZZ (formulář)
- Specializovaná vyšetření
- Stálé diagnózy
- Šablony laboratorních žádanek
- Trvalá medikace
- Vedení EZD - legislativní rámec
- Vydané poukazy - přehled
- Vyšetření/ošetření FT
- Vyšetření/ošetření K
- Vyšetření/ošetření Z
- Warfarinizace
Pojišťovna
- Ambulantní péče
- Vyžádaná péče
- Nepravidelná péče
- ZUM a ZULP
- Tvorba dávek
- Protokol
- Export vyúčtování dávek
- Faktury
- Archiv dávek
- Archiv dokladů
- Přehled výkonů
- Bonifikační program VZP
- Smluvní Pojišťovny
- Smluvní výkony
- Denní souhrn
- Hromadné zadání
- Nestandardní výkony
- Sdružené výkony
- Těhotenské balíčky
Finance
- Sortiment a ceník
- Účet pacienta
- Tvorba dokladů - vyúčtování položek
- Doklady vystavené pacienta
- Příspěvky
- Pokladny a EET (Elektronická evidence tržeb)
- Doklady vystavené
- Hromadné vyúčtování zaměstnavatelům
- Kategorie a provize
Sociální agenda
- Cíle a intervence
- Definice diagnóz
- Diagnózy
- Evidence
- Hromadné úkony
- Intervence
- Ošetřovatelská anamnéza
- Plán péče
- Plán úkolů
- Úkoly pacienta
- Výkaz péče
- Zařazení úkonů
- Záznamy
Objednávkový kalendář
Nástroje
- Číselné řady
- Datová schránka
- eDokumenty (EZD)
- Historie přihlášení
- Kontextová nápověda
- Nástěnka
- Odeslání SMS
- Plán úkolů
- Poštovní klient
- SmartOCR
- Správa frází
- Zálohování
- SmartLoader
Nemocnice
Laboratorní výsledky
Depozita
Stomatolog
Obrazová dokumentace
Štítky
Konfigurace
- SÚKL šifrovací certifikát
- Šablony formulářů
- Certifikáty aplikace
- Certifikáty uživatele
- Dnešní datum
- Druhy záznamů
- Externí programy
- IČPE (ČSSZ)
- Nastavení aplikace
- Navádění dokumentů
- Personál
- Správa uživatelských práv
- Správa uživatelských profilů
- Systémové číselníky
- Uživatelské nastavení
- Změna hesla