Vedení EZD - legislativní rámec
Princip vedení elektronické zdravotnické dokumentace (EZD) v systému SmartMEDIX
Ve smyslu novelizace zákona 372/2011, 325/2021 a vyhlášky 444/2024 je EZD v systému SmartMEDIX od 1. 9. 2025 vedena následujícím způsobem:
- Ten odpovídá požadavku legislativy ve smyslu §55d z. 372/2011 s platností od 1. 4. 2025
-
§ 55d Poskytovatel je povinen zpracovat písemná pravidla pro zpracování zdravotnické dokumentace, jejichž součástí jsou vhodná technická a organizační opatření, aby zajistil a byl schopen doložit, že zpracování zdravotnické dokumentace je prováděno podle tohoto zákona a je v souladu s ochranou osobních údajů podle jiných právních předpisů.
-
Postup uchovávání a autorizace intramurální zdravotnické dokumentace
- Vlastní jednotlivé části EZD jsou uchovávány ve formátu PDF podepsané uznávaným elektronickým podpisem, který je založen na kvalifikovaném certifikátu a opatřen kvalifikovaným časovým razítkem ve formě záznamu ERS (Evidence Record Syntax) - https://evidencerecord.tech/.
PDF dokument i ERS záznam jsou uloženy v repozitoři programu. - ERS záznam je pravidelně aktualizován, čímž je zajištěno zajištění dlouhodobé ověřitelnosti originality a neměnnosti dokumentu.
- V případě potřeby je možno na základě kontrolního součtu (hash) původního dokumentu vedeného v systému ER požádat o dodání ER záznamu pro ověření tohoto dokumentu i následně v případě že je dokument dlouhodobě umístěn mimo systém SmartMEDIX.
- Dokument je možno exportovat pro ověření v balíčku ASiC - Associated Signature Container, který umožní bezproblémové ověření dokumentu třetí stranou v rámci EU.
Tím jsou splněny legislativní podmínky:- odst. 2 § 55 zákona 372/2011 - ve smyslu průkaznosti a zachování obecné čitelnosti dokumentace,
- odst. 5 § 55a zákona 372/2011 - autorizace záznamu poskytovatelem s průkazným uvedením osoby a času záznamu
- ověřitelné přes DSS EU.
- ověřitelné přes DSS EU.
- Pro uchování informací je použit typ dokumentu PDF, který umožní dlouhodobou čitelnost a vložení datové přílohy obsahující strukturované informace v NCEZ (Národním Centrem Elektronizace Zdravotnictví) uznávaném definovaném datovém standardu
Tím je splněn:- § 55c zákona 372/2011 - ve smyslu dostupnosti dokumentace v datovém formátu ve standardu elektronického zdravotnictví podle zákona o elektronizaci zdravotnictví.
- § 55c zákona 372/2011 - ve smyslu dostupnosti dokumentace v datovém formátu ve standardu elektronického zdravotnictví podle zákona o elektronizaci zdravotnictví.
- V uživatelsky zobrazitelné a čitelné části PDF dokument obsahuje:
- strojově čitelný 2D kód s unikátním identifikátorem dokumentu dle standardu NCEZ,
- pozn.: identifikátor dokumentu je i součástí strukturovaných dat dokumentu.
- Dále i odkaz na primární archivační systém ERS, pro dodání ERS dat k ověření dokumentu.
Pozn. bude implementováno ve chvíli, kdy bude znám standard NCEZ definující tento unikátní identifikátor.
- strojově čitelný 2D kód s unikátním identifikátorem dokumentu dle standardu NCEZ,
- Tím je splněn legislativní požadavek ve smyslu
- odst. 2 § 55 zákona 372/2011 a odst. 1 § 55a zákona 372/2011 - průkaznost, přítomnost identifikátoru záznamu.
- odst. 2 § 55 zákona 372/2011 a odst. 1 § 55a zákona 372/2011 - průkaznost, přítomnost identifikátoru záznamu.
- Při digitalizaci papírové dokumentace, je po skenování a ev. OCR dokument uložen ve formátu PDF. Takto digitalizovaný dokument je podepsán v dokumentu viditelným uznávaným podpisem zdravotnického pracovníka, který převod provádí a opatří záznamem ERS, který převod prokazatelně ukotví v čase.
Tím je splněn legislativní požadavek ve smyslu:- vyhlášky 444/2024 §7 odst. 7 - převod dokumentu z papírové podoby, po kterém je možno původní papírový dokument zničit
- vyhlášky 444/2024 §7 odst. 7 - převod dokumentu z papírové podoby, po kterém je možno původní papírový dokument zničit
- Elektronický dokument ve formátu PDF obsahující dynamický biometrický podpis pacienta je autorizován uznávaným podpisem odpovědného zdravotnického pracovníka či pracovníků (např. v případě negativního reverzu) a opatřen záznamem ERS, čímž je jednoznačně ukotven v čase a prokazatelně archivován.
- Aby byly splněny další legislativní požadavky, je nezbytné pravidelně bezpečně zálohovat
- minimálně 1x za den ve smyslu
- vyhlášky 444/2024 §7 odst. 3 - bezpečnostní kopie dat z informačních systémů jsou prováděny nejméně jednou denně,
- optimálně pak využít pravidlo zálohování 3-2-1, což ve zkratce znamená, že se vždy udělají minimálně tři kopie dat, z nich dvě budou místní, ale na rozdílných zařízeních a minimálně jedna kopie mimo zdravotnické zařízení (cloud, vzdálený server).
Pozn.: Zálohování databáze i repozitoře (na všech uzlech, má-li klient replikaci) je plně v režii klienta, pokud nemá zaplacenu službu Zálohování repozitoře na cloud společnosti Medax.
- Dále je nutné pravidelné minimálně každoroční vytváření kopií pro dlouhodobé uchování ve smyslu
- vyhlášky 444/2024 §7 odst. 3 - Uložení kopií dat pro dlouhodobé uchování musí být provedeno způsobem znemožňujícím provádět do těchto kopií dodatečné zásahy; tyto kopie jsou vytvářeny nejméně jednou za kalendářní rok.
- Data pro dlouhodobé uchování jsou exportována v univerzálně lidsky čitelné adresářové struktuře, kdy hlavní adresář je identifikátor pacienta (RID, RČ), následně jsou podsložky s označením roku a ev. typu dokumentu, ty obsahují vlastní PDF dokumenty s možností datové přílohy pro automatizované strojové zpracování, kdy název dokumentu obsahuje rovněž identifikátor pacienta a časový údaj vzniku / poslední aktualizace dokumentu.
- Lze využít archivační média typu M-Disc,
jejichž udávaná doba čitelnosti je až 1000 let, což je více než dostatečné pro uchování (ve smyslu vyhlášky 444/2024).
Tato média umí zapisovat vybrané běžně dostupné optické mechaniky. - Další možností pro dlouhodobou archivaci velkých objemů dat jsou úložiště s magnetickými páskami.
- Alternativou je uchovávání dat v cloudovém úložišti určeném pro dlouhodobou archivaci.
- Autenticitu a neměnnost dat je v archivačních systémech s možností přepisu doložit na podkladě záznamů z archivačního systému ERS.
- minimálně 1x za den ve smyslu
- Organizačními opatřeními poskytovatele a nastavením systému SmartMEDIX je dále zajištěno, že ke zdravotnické dokumentaci daného pacienta mají přístup pouze pracovníci pracoviště (logické organizační jednotky), které má daného pacienta v péči.
- Jednotlivé přístupy k částem zdravotnické dokumentace jsou logovány v databázi systému. Logy jsou přístupné pouze administrátorům systému.
Postup při předávání elektronicky vedené zdravotnické dokumentace
Předávaná část zdravotnické dokumentace ve formátu PDF (s možností datové přílohy) je při předání opatřena:
- kvalifikovaným (resortním) časovým elektronickým razítkem a uznávanou (resortní) elektronickou pečetí poskytovatele
- kvalifikovaným (resortním) časovým elektronickým razítkem a uznávaným (resortním) elektronickým podpisem zdravotnického pracovníka vytvořeným na podkladě certifikátu, který obsahuje identifikaci poskytovatele.
- Certifikát obsahuje vlastnost OID 2.5.4.97 organizationIdentifier obsahující IČO organizace
Pozn.: Vlastní nastavení systému SmartMEDIX pro vedení EZD je uvedeno v kapitole Elektronická zdravotnická dokumentace (EZD)
Ambulance
- Testování a očkování proti COVID-19
- Registrace na očkování proti COVID-19
- Anamnéza
- Denní záznam
- Dispenzární péče
- Dokument / Zpráva
- eRecept
- Hlášení ošetřujícího lékaře (HOL)
- Inkontinenční pomůcky
- Očkovací kalendář
- Přehled dispenzární péče
- Přehled očkování
- Přehled prohlídek
- Přehled předepsané léčivo
- SmartMEDIX.net
- Žádanka na vyšetření COVID-19 / Hlášení výsledku testů
- Anamnestické údaje
- Audit EZD
- Číselník dispenzárních skupin
- Číselník indikačních skupin
- Číselník prohlídek
- Dekursy - přehled
- Diabetes
- eDávky nemocenského pojištění (eNeschopenka)
- Elektronická zdravotnická dokumentace (EZD)
- Generování PDF zabezpečených heslem (PINem)
- Gravidita
- Laboratorní žádanka
- Medikační list
- Neschopenka
- Očkování
- Operace
- Práce neschopní nebo pobírající DNP
- Prohlídky
- Přehled hospitalizací
- Přehled operací
- Přehled přítomných stavů
- Případ
- Přítomný stav
- Recepty
- Roční výkaz o činnosti ZZ (formulář)
- Specializovaná vyšetření
- Stálé diagnózy
- Šablony laboratorních žádanek
- Trvalá medikace
- Vedení EZD - legislativní rámec
- Vydané poukazy - přehled
- Vyšetření/ošetření FT
- Vyšetření/ošetření K
- Vyšetření/ošetření Z
- Warfarinizace
Ambulance je základní modul, který umožňuje administrativní práci s pacientem. Jeho součástí jsou položky typu identifikace, anamnéza, dekurz, dokument, laboratoř případně účet.